Sajnos a mai világban egyre több a csaló, akik trükkösebbnél trükkösebb módszerekkel igyekeznek átverni embereket. Sokan mondják, hogy őket aztán nem lehet átverni, de épp ezért a csalók egyre rafináltabbak.
Mutatjuk a legújabb módszert.
Már a telefonszámot is hamisítják
A telefonos átveréseknél a csalók ügyes trükköt alkalmazva már a híváskor képesek megváltoztatni a kijelzett telefonszámot, vagyis ha egy bank nevében hívják fel a gyanútlan áldozatot, akkor az áldozat telefonján a megjelenő hívószám a bank telefonszáma lesz.
A módszerrel elérik, hogy kevésbé legyen gyanakvó az átverni kívánt fél, hiszen ha a telefonszám stimmel, akkor ki gondolná, hogy valójában egy csalóval van dolga?
Banki adatokat szeretnének megszerezni
A tipikus szöveg amivel próbálkoznak a csalók, hogy valamilyen csalásra utaló jelet találtak a bankszámla forgalomban, vagy gyanús banki vagy bankkártyás tranzakció történt, és segíteni szeretnének, hogy nehogy baj legyen. Persze a gyanútlan áldozat megijed, hisz félti a számláján lévő pénzt, nehogy a csalók elvigyék, így pánikszerűen bármit megtesz azért, hogy biztonságban tudja a számláját.
Ha az ál ügyintéző azt kéri, hogy egy próba tranzakcióval ellenőrizzék, hogy a bankkártyája rendben működik-e, bizony vannak, akik készséggel diktálni kezdik a bankkártya adatokat. Előfordul az is, hogy online banki hozzáférést csikarnak ki a gyanútlan áldozatoktól.
MInden esetben legyen gyanús: ilyet banki ügyintéző nem fog kérni soha(!)
Mit kell tenni ilyenkor?
Na persze milyenkor? Hisz ha jó az álca, honnan tudjuk, hogy valóban a bankból hívnak, vagy csalók? Először is ezt kell kideríteni.
Nagyon egyszerűen megtehetjük az alábbi módszerekkel:
- Mondd el, hogy félsz a telefonos átverésektől, így ne haragudjon, de felhívod inkább Te a banki ügyintéződet. Ha készséggel belemegy, jó eséllyel valós a hívás, de nincs kockázat, hisz ha Te hívod az ügyintéződet, akkor biztosan nem csalóval fogsz beszélni.
- Kérj tőle bizonyítékot, hogy valóban a bankból hív. Kérd el a nevét. Mondd el az aggodalmadat, és kérd meg, hogy olvassa be Neked a Te ügyfélszámodat. Vagy mondja meg a banki ügyintéződ nevét. Vagy azt, hogy melyik bankfiókban nyitottad a számládat. Ezek mind olyan adatok, amiket a valódi banki ügyintéződ meg tud mondani, a csaló viszont nem. És mit csinálj, ha azt mondja, hogy nem adhat ki ilyen infót? Semmi gond, tedd le a telefont, és hívd fel Te a bankodat.
- Ha el is beszélgetsz a hívóval, soha, soha, soha (!!!) ne add meg a bankkártyád adatait, különösen ne a hátulján lévő 3 számjegyű CVC vagy CVV kódot, soha ne add ki a pin kódodat, és a netbankos hozzáférésed adatait se. Semmilyen körülmények között sem, ugyanis a bank ilyen adatokat egészen biztosan nem fog Tőled kérni. Márpedig ha nem adod meg ezeket, akkor nem tudnak meglopni.
- Ne add ki az email címedet se, vagy ha mégis, akkor ha kapsz onnan emailben egy linket, azt ne nyisd meg. Lehet, hogy megszólalásig hasonlít a valódi netbankos felületedhez, de ne akarj ezen keresztül bejelentkezni, mert ezzel elküldöd a belépési adataidat a csalóknak.
- Egyszerűen kezeld úgy a hívó felet, mintha egy vad idegen lenne az utcán. Csak olyan adatot adj meg neki, amit az utcán is megadnál bárkinek. Ez mondjuk kb. a saját nevünknél véget ér.
{mezo_Keresztnév}, légy rendkívül körültekintő, mert a modern technikát kihasználva egyre több a csaló.