Ma reggel egy barátommal beszélgettünk, és feljöttek az okostelefonok. A gyártók valódi számháborút játszanak egymás ellen. Kié a nagyobb, kiében vangyorsabb processzor, több processzor mag, többgigabájt, nagyobb kijelző, több memória, nagyobbképpont sűrűség, és folytathatnánk a sort bármeddig.
Viszont ez az egész egy nagy büdös marketing bullshit*!
* Bullshit: süketelés, marhaság, duma a semmiről, sóder
Eláruljuk, hogy miért nem jelentenek ezek a paraméterek önmagukban semmit, és miért ne dőlj be ezeknek a marketing adatoknak.
Megéri elolvasni?
Hol kezdődött ez az egész?
Azt tudjuk, hogy az okostelefon forradalmat az Apple indította az iPhone-nal, ezt milliószor kitárgyaltuk már. Ekkor 3,5" volt a kijelző mérete, Steve Jobs ugyanis azt mondta, ez a tökéletes méret egy Homo sapiens számára. Amíg élt, addig nem is készült más méretben iPhone.
Igen ám, de jöttek a riválisok, és próbáltak lyukat ütni az Apple marketing pajzsán, és elsősorban a Samsung belekezdett a kijelző növelésbe. A felhasználási igények is sokat változtak az évek során, míg eleinte az emberek főként telefonálás mellett használták az okostelefonokat egyéb funkciókra, addig manapság többet emailezünk, facebookozunk, internetezünk és kitudja még mit csinálunk rajta, mint amennyit telefonálunk. Ehhez pedig valóban kényelmes a nagyobb kijelző, hisz több mindent látunk rajta. Persze kényelmetlenebb kezelni, de ez szubjektív dolog, kinek melyik méret az ideális.
Az Apple viszont - ekkor még - nem ment bele a méret háborúba. Más utat választottak. A 4. generációs iPhone-nál az egyik nagy újdonság az ún. retina kijelző volt.Ez azt jelenti, hogy a képpontok sűrűsége olyan nagy, hogy az emberi szem képtelen meglátni a képpontokat.
Most úgy gondolod, hogy a monitorodon sem látszanak a képpontok? Nézd csak meg alaposabban és közelebbről, főként az íveknél fogod látni őket.
Na szóval, Steve Jobs - kutatók pontos felmérése alapján - azt mondta, hogy valahol 300 képpont/inch képpontsűrűség felett már nem látja az emberi szem a képpontokat. Az iPhone 4 (valamint a 4S, 5 és 5S) esetében ez az érték 326, tehát megfelel ennek a kritériumnak. Szuper, íme a tökéletes kijelző, amitől jobbat nem lehet gyártani. Vagyis lehet, csak nincs élő ember a Földön, aki látná a különbséget.
Persze színárnyalatokban lehet még dolgozni a kijelzőkön,felbontást tekintve valóban nincs értelme tovább fejleszteni. Viszont akkor hogyan adna el a konkurencia?
Az első lépés persze csak az volt, hogy a konkurensek is megjelentek a maguk retina kijelzőjükkel, majd elkezdték növelni a tétet. Először 500 körüli képpont/inch, majd most bejelentették, hogy 4K-s kijelzők kerülnek az új csúcstelefonokba. Ez 5"-os képernyőnél 881 képpont/inch.
Na de akkor mi ezzel a gond?
Nagyon egyszerű a képlet. Ha 1000 képpont megjelenítése mondjuk X egységnyi teljesítményt igényel, akkor egy iPhone 4 esetében ez 614,4 egységnyi teljesítmény igényt jelentene.
Ha viszont ugyanez a telefon 881 képpont/inch-es kijelzőt kapna, akkor kapásból 1660,4 egységnyi teljesítményre volna szükség mindössze azért, mert nem 614.400 darab képpont van, hanem 1 millió 660 ezer darab. Ez logikus, színtiszta matematika. A több teljesítmény igény ugyebár nagyobb processzort teljesítményt igényel, ami pedig jobban meríti az akkumulátort.
Na akkor vonjunk csak egy egyenleget: van egy papíron sokkal jobb kijelzőnk, amiből ugyan semmit sem veszünk észre, hisz a szemünk erre nem alkalmas, decserébe 2,7-szer akkora teljesítményre van szükség a grafikus processzortól, és kevesebb ideig bírja a telefonunk akkuja. Attól még, hogy nem látod a képpontokat, még ott vannak, világítanak, megjelenítik az információt és dolgoztatják a processzort.
Olyan ez, mintha egy Bugatti Veyron-nal járnál bevásárolni dugóban araszolva. Hiába nem használod az 1001 Le-s motort csak monduk 7-8%-ban, a fogyasztásod mégis jóval több lesz, mint egy 70-80 Le-s autóé.
Akkor mi értelme az egésznek?
Egyértelműen csak és kizárólag a marketingesek fegyvere ez. Az igazság az, hogy manapság nem mérnökök fejlesztik a termékeket, és marketingesek próbálják meg eladni azt, hanem marketingesek mondják meg a mérnököknek, hogy mit kell fejleszteniük ahhoz, hogy az eladható legyen. Legyen az bármennyire is értelmetlen, ami az eladásokat fogja hozni, azt kell fejleszteni. És persze a saját szemszögükből nézve igazuk is van.
Ezért lehet az, hogy hiába a 4 vagy akár 8 magos processzor egy telefonban, még mindig előfordul, hogy bizony bedöccen a készülék, néha-néha megakad, netán lefagy, újraindul, stb.
Pl. a 4 magos processzorral szerelt csúcs LG, a G3 semmivel sem gyorsabb, mint a 4 évvel ezelőtt bemutatott iPhone 4, amit csak egy egymagos processzor hajt. Konkrétan a régi iPhone gyorsabb.
És pontosan ezért nem szabad a nyers paraméterek alapján vásárolni telefont (de tulajdonképpen bármi mást is).
Akkor mit kell nézni?
A felhasználói élményt. Kit érdekel, hogy hány magos, hány gigaherzes, hány gigabájt, stb? Az érdekel csak, hogy mennyire jó élményt nyújt használat közben.
Elvégre is, mit használnál szívesebben? Egy gyors, gördülékenyen használható és stabil telefont, amiben lehet, hogy csak egy 1 vagy 2 magos processzor van, vagy egy 4 vagy 8 maggal szerelt, de akadozva működő készüléket? A kérdés persze költői...
Gábor barátom reggel azt mondta, hogy egy busz is sokszáz lóerős, de attól még lassú. Igaza van, hisz a busznak kicsit több súlyt kell mozgatni, mint egy 70 lóerős Puntonak...
Ne vegyél paraméterek alapján kütyüket, mert a marketingesek könnyedén átvernek. Csak a valódi teszteknek és a megtapasztalt felhasználói élménynek higgy!