A számítástechnikai blog

Ez a blog azért jött létre, hogy szaktanácsokkal szolgáljunk azoknak az embereknek, akik használják a számítógépet, de nem biztos, hogy minden trükköt ismernek, és szeretnék, ha a számítógép használata zökkenőmentesebbé válna.
A blog szerkesztője a MasterMind Számítástechnika

Tetszett? Lájkolj minket!

Tetszett? Még több tanács:

Minden garanciális termékre a garanciát maga a gyártó vállalja, és nem a forgalmazó. A forgalmazó mindössze közvetít a gyártó és a vevő között. Ebből az következik, hogy egy adott termék minden üzletben pont ugyanolyan garanciával rendelkezik. Ám ez mégsem teljesen igaz.

Lerántjuk a leplet, miért van ez így, miért is fontos a megbízható vásárlási hely.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

A nagy kérdés: ki vállalja a garanciát?

Vannak olyan termékek, amelyek mellé a gyártó saját hivatalos garancialevelet biztosít, és vannak olyanok, amelyek mellé nem. Amely mellett van gyártói hivatalos garancialevél, ott 100%-ig a gyártó által biztosított garanciális feltételek érvényesek. Amennyiben viszont nem a gyártó által kibocsájtott garancialevelet kapsz, hanem a kereskedő által kiállítottat, úgy a kereskedőnél tudod érvényesíteni a garanciális igényedet, és azokkal a feltételekkel, melyeket a kereskedő szab meg (ez természetesen nem lehet hátrányosabb számodra, mint a törvény által előírt minimum).

Jellemzően gyártói garanciapapírral rendelkeznek a monitorok, nyomtatók, laptopok, okostelefonok és táblagépek, de a kereskedőn keresztül érvényesítheted a garanciát a megvásárolt alkatrészekre vagy a kereskedő által összeállított számítógépkonfigurációra is. Ha tehát elromlik valami egy kereskedő által összeszerelt asztali számítógépben, akkor a vásárlás helyén tudod érvényesíteni a garanciát. Ez mindenképp nagyobb bizonytalanság, mintsem a közvetlenül gyártók által vállalt garancia, hiszen ha megszűnik/eltűnik a kereskedő cég, akkor nehézkes a garanciát érvényesíteni.

Webáruházaknál főleg rizikós

A kétes, alig ismert nevű webáruházaknál is baj lehet, mivel nem tart sokból megszűnni, átalakulni, és akár ugyanazon a domain néven de már más cégként tovább tevékenykedni. Persze a megbízható webáruházakkal nincs ilyen gond, de hidd el, mégis igen macerás az, ha egy asztali számítógép alkatrészei 3-4 helyről származnak, mert így volt igazán olcsó, a végén pedig ki kellene találni, hogy melyik alkatrész a hibás, Te magadnak szereld ki, küldd vissza, stb-stb. Ez mind nagyon nyűgös és költséges, mivel a visszaküldés sincs ingyen. Ha pedig nem is az a hibás amire gondoltál, akkor kezdheted előről a következő alkatrésszel. Így lesz a neten összevadászott olcsóból drága.

De miért ad kevesebbet a kereskedő, mint neki a gyártó?

Sok esetben látható olyan, hogy a kereskedő kevésbé előnyös feltételeket biztosít, mint a termék gyártója. Például a gyártó kettő vagy három év garanciát ad, a kereskedő viszont csak egyet vagy kettőt. Miért van, hogy olykor mégis kevesebbet ad a kereskedő? Kapásból van négy lehetséges ok.

Az egyik, hogy nemes egyszerűséggel elírás történik, és megszokásból ad például egy évet a kereskedő, és meg sem nézi, hogy az adott termékre adhatna többet is, hiszen a gyártó eleve többet vállal. Ez egyszerű emberi hiba/hanyagság.

Mivel a kereskedőnek a garanciális ügyintézés eléggé nagy nyűg, és az áru visszajuttatása a gyártóhoz költségekkel jár, ezért minél hosszabb a garancia, annál több ilyen nyűgöt vesz a nyakába. Egy nem túlzottan ügyfélcentrikus kereskedő ezért simán inkább a minimumot adja, így megkímélve előre saját magát a későbbi munkától és költségektől.

A harmadik lehetőség az, hogy kimondottan haszonszerzés céljából arra játszik egy tisztességtelen kereskedő, hogy ha az általa vállalt határidő után, de a gyártó által vállalt határidő előtt hibásodik meg egy alkatrész, akkor egy kis szerencsével a vevő azt mondja, "nem kérem vissza a rosszat, mit is kezdhetnék vele, úgyis csak kidobnám". Na ekkor jelennek meg a dollárjelek a "jószándékú" kereskedő előtt, hiszen ő még tudja érvényesíteni a garanciát a terméken, amit utána majd el tud adni valaki másnak. Nem mellesleg, még eladást is generál, hiszen az ügyfélnek szüksége van egy jó eszközre, amit ha garanciában nem lehet elintézni, akkor vásárolni fog. Így esélyes, hogy pénzért fog neki eladni valamit a kereskedő, holott garancia keretén belül is cserélhette volna.

A negyedik út az, hogy a termék nem hivatalos kereskedelmi csatornákon keresztül származik, hanem szürkeimportból. Például a Samsung monitorokra 3 év garancia van. De csak azokra, amelyek a hivatalos Samsung Magyarország csatornáin keresztül érkezik az országba. A szürkeimportos - jellemzően webáruházakban olcsóbban kínált - Samsung monitoroknál viszont nem fogod tudni érvényesíteni a 3 éves jótállást, azoknál csak 1 év, azaz a törvényi minimum van.

 

Persze egy tisztességes kereskedő cég az ügyfél érdekeit szem előtt tartva az ügyfele számára legkedvezőbb garanciális feltételeket biztosítja, és vevő szemszögből ez a megfelelő választás, még ha egy picit drágább is, nem pedig a bizonytalan garanciális háttérrel rendelkező ajánlat.

 

Válaszd a megbízhatóbb garanciális feltételeket, és pár ezresért ne kockáztass!

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szamitastechnikarol.blog.hu/api/trackback/id/tr928821498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.06.19. 13:08:17

Garanciális csere esetén hol adják vissza a hibás darabot?
Tőlem mindig elvették és vagy újat kaptam helyette vagy visszaadták az árát.

Azért arra kíváncsi lennék, hogy az olyan cégek, mint az Aqua és az Extreme Digital honnan szerzik be a hdd-ket. Mindketten arra hivatkozva adják két évvel a 2.5"-s wd redeket, hogy a beszállítótól ennyivel kapják. Ugyanakkor a 3.5"-s változatra megadják a három évet.

MasterMind Számítástechnika · www.mastermind.hu 2016.06.20. 14:20:42

@Hóhér az utolsó barátod: Mármint hogy érted? Miért adná vissza bárki a hibás darabot garanciális cserénél? Olyankor a hibás megy végig a kereskedelmi láncon, egészen a gyártóig. Vagy mire érted?

A hivatalos WD vinyók 3 év garanciásak, a 2,5" és a 3,5" egyaránt. Ha nem teljesen hivatalos helyről származik, akkor elképzelhető, hogy a fenti okok miatt a köztes forgalmazó (akitől az említett webáruházak vásárolják) 2 évvel adja, így a végső forgalmazó már ahhoz igazodva szintén csak 2 évet ad.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.06.20. 14:32:18

@MasterMind Számítástechnika:
"ha az általa vállalt határidő után, de a gyártó által vállalt határidő előtt hibásodik meg egy alkatrész, akkor egy kis szerencsével a vevő azt mondja, "nem kérem vissza a rosszat, mit is kezdhetnék vele, úgyis csak kidobnám"."
Csak erre gondoltam.

MasterMind Számítástechnika · www.mastermind.hu 2016.06.20. 14:41:36

@Hóhér az utolsó barátod: Jaaa, értem.

Na egy "esettanulmány".

Ügyfél beviszi a szervizbe a gépét, hogy hibás. Megállapítják, hogy rossz pl. a HDD benne, sajnos már túl van a 2 éven, ezért nem garanciás. Eladnak az ügyfélnek egy újat, de közben a vinyó a valóságban 3 év garanciával rendelkezik, így ha az ügyfél nem kéri vissza a hibás eszközt (amit ugye visszakérhetne, hiszen nem garanciális cseréről van szó), akkor ott marad a szervizben, ők pedig még le tudják garanciázni, és kvázi nyertek egy vinyót, és még eladást is generáltak. Mondhatni ingyen beszereztek egy vinyót, amit eladtak az ügyfelüknek pénzért.

Na ilyen esetek is elő szoktak fordulni a szakmánkban bizonyos helyeken - sajnos.
süti beállítások módosítása