Minden garanciális termékre a garanciát maga a gyártó vállalja, és nem a forgalmazó. A forgalmazó mindössze közvetít a gyártó és a vevő között. Ebből az következik, hogy egy adott termék minden üzletben pont ugyanolyan garanciával rendelkezik. Ám ez mégsem teljesen igaz.
Lerántjuk a leplet, miért van ez így, miért is fontos a megbízható vásárlási hely.
Érdemes elolvasni ezt a levelet?
A nagy kérdés: ki vállalja a garanciát?
Vannak olyan termékek, amelyek mellé a gyártó saját hivatalos garancialevelet biztosít, és vannak olyanok, amelyek mellé nem. Amely mellett van gyártói hivatalos garancialevél, ott 100%-ig a gyártó által biztosított garanciális feltételek érvényesek. Amennyiben viszont nem a gyártó által kibocsájtott garancialevelet kapsz, hanem a kereskedő által kiállítottat, úgy a kereskedőnél tudod érvényesíteni a garanciális igényedet, és azokkal a feltételekkel, melyeket a kereskedő szab meg (ez természetesen nem lehet hátrányosabb számodra, mint a törvény által előírt minimum).
Jellemzően gyártói garanciapapírral rendelkeznek a monitorok, nyomtatók, laptopok, okostelefonok és táblagépek, de a kereskedőn keresztül érvényesítheted a garanciát a megvásárolt alkatrészekre vagy a kereskedő által összeállított számítógépkonfigurációra is. Ha tehát elromlik valami egy kereskedő által összeszerelt asztali számítógépben, akkor a vásárlás helyén tudod érvényesíteni a garanciát. Ez mindenképp nagyobb bizonytalanság, mintsem a közvetlenül gyártók által vállalt garancia, hiszen ha megszűnik/eltűnik a kereskedő cég, akkor nehézkes a garanciát érvényesíteni.
Webáruházaknál főleg rizikós
A kétes, alig ismert nevű webáruházaknál is baj lehet, mivel nem tart sokból megszűnni, átalakulni, és akár ugyanazon a domain néven de már más cégként tovább tevékenykedni. Persze a megbízható webáruházakkal nincs ilyen gond, de hidd el, mégis igen macerás az, ha egy asztali számítógép alkatrészei 3-4 helyről származnak, mert így volt igazán olcsó, a végén pedig ki kellene találni, hogy melyik alkatrész a hibás, Te magadnak szereld ki, küldd vissza, stb-stb. Ez mind nagyon nyűgös és költséges, mivel a visszaküldés sincs ingyen. Ha pedig nem is az a hibás amire gondoltál, akkor kezdheted előről a következő alkatrésszel. Így lesz a neten összevadászott olcsóból drága.
De miért ad kevesebbet a kereskedő, mint neki a gyártó?
Sok esetben látható olyan, hogy a kereskedő kevésbé előnyös feltételeket biztosít, mint a termék gyártója. Például a gyártó kettő vagy három év garanciát ad, a kereskedő viszont csak egyet vagy kettőt. Miért van, hogy olykor mégis kevesebbet ad a kereskedő? Kapásból van négy lehetséges ok.
Az egyik, hogy nemes egyszerűséggel elírás történik, és megszokásból ad például egy évet a kereskedő, és meg sem nézi, hogy az adott termékre adhatna többet is, hiszen a gyártó eleve többet vállal. Ez egyszerű emberi hiba/hanyagság.
Mivel a kereskedőnek a garanciális ügyintézés eléggé nagy nyűg, és az áru visszajuttatása a gyártóhoz költségekkel jár, ezért minél hosszabb a garancia, annál több ilyen nyűgöt vesz a nyakába. Egy nem túlzottan ügyfélcentrikus kereskedő ezért simán inkább a minimumot adja, így megkímélve előre saját magát a későbbi munkától és költségektől.
A harmadik lehetőség az, hogy kimondottan haszonszerzés céljából arra játszik egy tisztességtelen kereskedő, hogy ha az általa vállalt határidő után, de a gyártó által vállalt határidő előtt hibásodik meg egy alkatrész, akkor egy kis szerencsével a vevő azt mondja, "nem kérem vissza a rosszat, mit is kezdhetnék vele, úgyis csak kidobnám". Na ekkor jelennek meg a dollárjelek a "jószándékú" kereskedő előtt, hiszen ő még tudja érvényesíteni a garanciát a terméken, amit utána majd el tud adni valaki másnak. Nem mellesleg, még eladást is generál, hiszen az ügyfélnek szüksége van egy jó eszközre, amit ha garanciában nem lehet elintézni, akkor vásárolni fog. Így esélyes, hogy pénzért fog neki eladni valamit a kereskedő, holott garancia keretén belül is cserélhette volna.
A negyedik út az, hogy a termék nem hivatalos kereskedelmi csatornákon keresztül származik, hanem szürkeimportból. Például a Samsung monitorokra 3 év garancia van. De csak azokra, amelyek a hivatalos Samsung Magyarország csatornáin keresztül érkezik az országba. A szürkeimportos - jellemzően webáruházakban olcsóbban kínált - Samsung monitoroknál viszont nem fogod tudni érvényesíteni a 3 éves jótállást, azoknál csak 1 év, azaz a törvényi minimum van.
Persze egy tisztességes kereskedő cég az ügyfél érdekeit szem előtt tartva az ügyfele számára legkedvezőbb garanciális feltételeket biztosítja, és vevő szemszögből ez a megfelelő választás, még ha egy picit drágább is, nem pedig a bizonytalan garanciális háttérrel rendelkező ajánlat.
Válaszd a megbízhatóbb garanciális feltételeket, és pár ezresért ne kockáztass!