Egyre inkább úgy tűnik, hogy a jövőben nem lesznek sem eladók, sem pénztárosok a boltokban, kávézókban.
De akkor hogy működik egy ilyen bolt, és hogyan kell fizetni?
Az Aldi is lépett, és egy kávézó is
Nyugaton egyre több üzlet tér át a teljesen személyzet nélküli működésre. Igen, ez tényleg azt jelenti, hogy az üzletben nincs sem eladó, sem pénztáros, mégis bemehetsz vásárolni és tudsz fizetni. így lényegesen gyorsabb a bevásárlás, az üzlet pedig rengeteget tud spórolni a béreken.
Londonban egy Aldi üzlet nyílt személyzet nélkül, Budapesten pedig egy kávézó, amiben nincs pénztáros. De az USA-ban van már ilyen üzlete az Amazon-nak és a Walmartnak is.
Hogy működik, ha nincs személyzet?
Ha arra gondolsz, hogy olyan önkiszolgáló kasszák vannak ezekben az üzletekben, mint amiket már mi is megszokhattunk a bevásárlóközpontokban, akkor tévedsz. Ugyanis ezekben a csúcsmodern üzletekben nincs semmilyen (!) kassza. Nincs sor, nincs vonalkódokkal vackolás, és nincs bankkártyával vagy készpénzzel bajlódás.
Ezek az üzletek a legmodernebb kamerarendszerrel vannak felszerelve, ami össze van kötve egy mesterséges intelligenciával. Természetesen az alapja az egésznek az okostelefon, és azon az adott üzlet alkalmazása. Itt egy egyszeri regisztráció során meg kell adnod a bankkártya hozzáféréseidet, és ha ezzel megvagy, akkor elegendő a telefonoddal azonosítani magad, amikor belépsz egy ilyen ultramodern üzletbe, és már vásárolhatsz is. A kamerák folyamatosan figyelik, miket veszel le a polcról, vagy miket teszel vissza, és távozáskor automatikusan a bankkártyádról vonják le a fizetendőt.
Természetesen lehetőséged van számlát is kérni, ezt a mobilalkalmazás beállításaiban jelölheted be, így a vásárlásaidról készült számlát emailben kapod meg.
Az biztos, hogy technológiai szempontból lenyűgöző ez az egész, kérdés, mennyire személytelen, ha a fizikai vásárlás során is a kütyükkel tartjuk a kapcsolatot, és nem emberekkel.
Te vásárolnál személyzet nélküli üzletben?