A számítástechnikai blog

Ez a blog azért jött létre, hogy szaktanácsokkal szolgáljunk azoknak az embereknek, akik használják a számítógépet, de nem biztos, hogy minden trükköt ismernek, és szeretnék, ha a számítógép használata zökkenőmentesebbé válna.
A blog szerkesztője a MasterMind Számítástechnika

Tetszett? Lájkolj minket!

Tetszett? Még több tanács:

Gyakori jelenség a szervizünkben, hogy régi számítógépet, iPhone-t hoznak javításra, frissítésre. Igen ám, de vannak lehetetlen küldetések.

Például ha a számítógéped legalább 5-6 éves, és meghibásodik az alaplapod, akkor biztos lehetsz abban, hogy újonnan már ilyen alkatrészt nem tudsz vásárolni, hiszen régen nem árulnak már ilyet. Ekkor ha szerencsés vagy, javítható az alaplapod, vagy sikerül használtan találni egyet. Használt alaplapot találni azonban nehéz, hiszen jó eséllyel a többi hasonló korú alaplap is meghibásodott már, és egyébként is nagy rá a kereslet, így a működő darabokra gyorsan lecsapnak.

Ugyanez a helyzet egy laptop esetében is, de még durvábban. Egy laptopnál a garancián túli alaplap meghibásodás gyakorlatilag menthetetlenné teszi a gépet.

És akkor mi legyen?

Mivel az alaplap a számítógép azon része, ami köré az egész gép épül (és ez így van a telefonoknál, laptopoknál és táblagépeknél is), így ha ez nem pótolható ésszerű költségekkel, akkor nem marad más út, mint a komplett gép cseréje. Asztali gépeknél kicsit jobb a helyzet, itt egy-két alkatrész megmaradhat a régi gépből, de a legtöbb alkatrészt együtt kell cserélni.

Laptop, táblagép és telefon esetében ha hibás az alaplap, akkor gyakorlatilag biztosan gazdaságtalan javítás.

Olyan ez, mint amikor egy autót összetörnek. Sokszor látszólag még menthető lenne, de könnyen lehet, hogy gazdasági totálkáros az autó, ilyenkor pedig nem éri meg javítani.

Miért nincs pótalkatrész?

Nyilvánvaló, hogy a fogyasztói társadalom áldozatai vagyunk. A gyártók néhány évig adnak pótalkatrészt, addig érdemes lehet javíttatni a hibás eszközt, de később azt mondják: ha nincs alkatrész, rákényszerül a fogyasztó a cserére. És sajnos igazuk is van.

Az olcsó táblagépeknél és telefonoknál például soha nem gazdaságos a javítás. Egy kijelző is közel annyiba kerül, mint a táblagép újkori ára volt, alaplapot szerezni pedig esélytelen.

trash.png

A drágább készülékek javítása megérheti, de az idősebb modellekhez már itt sincs pótalkatrész. Pl. egy iPhone 3G és 3GS hiába is működik, ha leejted és összetörik, akkor búcsút kell venni tőle.

Mi van, ha nem romlik el, csak régi?

Az okostelefonokhoz például általában évente jön az új operációs rendszer, azonban a kb. 3-4 évnél idősebb készülékekre ezt már nem teszik elérhetővé. Semmi gond, hisz működik az a régivel is. De a probléma ott kezdődik, amikor pl. a Facebook, Skype, Viber, vagy bármelyik másik szoftver gyártója azt mondja, én már csak a legújabb operációs rendszerre fejlesztek. Így az, akinek még a régi fut a telefonján, az nem érheti el az adott alkalmazást sem.

Így szép lassan elveszíti a lényegét az okoskütyü, és semmilyen külsős szoftver nem fog futni rajta, csak a gyári alapszoftver.

Ugyanez a jelenség figyelhető meg a számítógépeknél is. A Windows XP terméktámogatása lejárt. Az egyéb szoftver gyártók már nem gyártanak XP alá szoftvert. Tehát váltani kell Windows 7-re, vagy 8-ra. De a számítógép elképzelhető, hogy nem támogatja az új Windowst. Tehát a számítógép ugyan működőképes, semmi baja nincs, mégis az elavultság miatt szép lassan működésképtelenné válik.

Ez igazságtalanság!

Igen, egyébként az. De minden terméknek van egy életútja, amit a gyártó előre eltervez. Pontosan tudja pl. az Apple, hogy a héten bemutatott iPhone 6-ot meddig fogja forgalmazni, és meddig lesz szoftveres támogatása a telefonnak. Ezt hozzáigazítják a készülék tudásához, a vásárlók igényeihez, és az elvárható minimumhoz.

Az asztali számítógépek esetében minimum 5 év, de akár 8-9 év is lehet az az életút, ameddig valamilyen módon van lehetőség "életben tartani" a gépet.

Okostelefonoknál elvárt a 2-3 évenkénti csere, és 4-5 év után már semmilyen szintű támogatást nem kell várni a gyártótól.

Laptopoknál is 4-5 év a tervezett életperiódus, itt a csere sem feltétlenül indokolt ennél gyakrabban.

Egyébként törvényekkel szabályozzák, hogy milyen termékkategóriában egy gyártónak a gyártás megszüntetését követően minimum mennyi ideig kell alkatrészellátásról gondoskodnia, és az IT világ gyors fejlődése miatt ezen a területen igen rövid ez a periódus.

 

Bármilyen terméket vásárolsz, előre készülj fel arra, hogy el fog jönni az a pont, amikor meg kell válnod tőle. IT termékek esetében ráadásul ez nem is túlzottan hosszú idő múlva lesz.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szamitastechnikarol.blog.hu/api/trackback/id/tr796695901

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása