Közeleg a karácsony, ezzel együtt az ajándékbeszerzések időszaka is. Évről évre egyre többen vásárolnak webáruházból, annak minden előnyével és minden hátrányával. Írtunk már korábban a webáruházas vásárlás veszélyeiről, most sokkal inkább arról lesz szó, milyen jogaid vannak, ha a weben vásárolsz.
Érdemes elolvasni ezt a levelet?
A webáruház kötelezettségei
A fogyasztót úgy védik a törények, hogy a webáruház számára sok kötelező vállalást írnak elő. A vásárlás előtt mindenképpen jogod van ahhoz, hogy megtudd, ki a webáruház üzemeltetője. A törvény előírja a webáruház üzemeltetője számára, hogy az oldalon tüntesse fel az üzemeltető cég nevét, címét és adószámát. Szintén kötelező feltüntetni a webáruház ügyfélszolgálatának elérhetőségét (email cím vagy telefonszám).
A webáruház köteles az árakat bruttó formában megadni, vagyis a ténylegesen fizetendő árakat közölni a vásárlókkal. Szintén fontos, hogy a szállításra vonatkozó költségeket is egyértelműen fel kell tüntetni, valamint a megrendeléssel összefüggésben lévő bármilyen egyéb tételt is (pl. csomagolási díj).
A megrendelést köteles a webáruház visszaigazolni maximum 48 órán belül a vevő részére. A visszaigazolásnak tartalmaznia kell a megrendelt termék(ek) megnevezését, megrendelt mennyiséget, és a bruttó értékeket, valamint a szállítással és csomagolással kapcsolatos költségeket (amennyiben ilyet felszámol a webáruház). A megrendelés visszaigazolásának a végén egyértelműen láthatóan szerepelnie kell a ténylegesen kifizetendő összegnek.
Ha meggondolod magad, vissza az egész!
A termék kosárbahelyezésétől kezdve Te bármikor meggondolhatod magad. Egyrész a webáruházakat kötelező úgy kialaktani, hogy a kosárban lévő termékek törölhetők legyenek vagy a mennyiségük megváltoztatható legyen.
Ha megrendelted a terméket, akkor is bármikor meggondolhatod magad, de ha még nem kezdődött el a kiszállítás, akkor érdemes mielőbb jelezned az elállási szándékodat a webáruház felé, így mindenkinek egyszerűbb a folyamat.
A csomag kézbesítése esetén pedig a kézhezvételtől számítva 14 naptári napod van arra, hogy meggondold magad. Ez a 14 nap nem arra van kitalálva, hogy Te közel 2 hétig használd az eszközt és utána visszakérd a pénzt, hanem arra, hogy mivel a vásárlás előtt nem állt módodban kipróbálni és kézbefogni a terméket, erre legyen lehetőséged. Amikor kézbevetted és/vagy kipróbáltad, és úgy döntesz, hogy mégsem kéred, akkor elvárt, hogy haladéktalanul csomagold vissza gyári állapotába, mielőbb tájékoztasd erről a webáruház ügyfélszolgálatát, és küldd vissza a csomagot. A csomag visszaküldésére a lejelentéstől számítva maximum 14 napod van. A csomag visszaküldésével kapcsolatos költségek Téged terhelnek, kivéve, ha ezt a webáruház átvállalta. Épp ezért a webáruház nem köteles az utánvéttel vagy portósan feladott csomagok átvételére.
A webáruház üzemeltetője az elállási kérelmed kézhezvételétől számítva 14 napon belül köteles visszafizetni Neked az általad kifizetett teljes vételárat, ha volt futárköltség vagy csomagolási díj felszámítva, akkor azzal együtt. Nem köteles megtéríteni azonban a csomag visszaküldésének költségét. Magyarán azt a díjat köteles visszafizetni, amennyit Te fizettél a csomagért, amennyi összeg a megrendelés visszaigazolásában is szerepel.
Minden esetben meggondolhatom magam?
Nem. Az elállási jog általában megillet Téged, de néhány termék esetén nem. Mivel az elállási jogod érvényesítésével a vásárlás előtti, eredeti állapotot kell helyreállítani, így azoknál a termékeknél, amelyeknél ez nem lehetséges, nem élhetsz az elállás jogával. Ilyenek például a számítógépes szoftverek, CD és DVD lemezek, hiszen ezek jogdíjköteles termékek, és a szerzői jogok miatt a már kibontott termékek nem újraértékesíthetők. Ugyanígy élelmiszerekre sem vonatkozik az elállási jog, ahogyan az egyedileg, számodra, egyedileg készült termékek esetén sem (pl. készíttetsz saját fotóval ellátott bögrét vagy pólót).
Vásárlás előtt mindenképp tájékozódj róla, hogy az adott termékre érvényesítheted-e az elállási jogodat, de a legtöbb fogyasztási cikknél ezzel nincs probléma.
Mi legyen panasz esetén?
Ha valami nem akar gördülékenyen menni, még mindig élhetsz panasszal. Ezt elsőként a webáruház üzemeltetője felé kell megtenned, akinek maximum 30 napja van a panaszod érdemi megválaszolására. Amennyiben nem ért egyet Veled, akkor ezt alaposan indokolnia is szükséges. Ha nem tudtok egymással megegyezni, akkor a bírósághoz vagy a lakhelyed szerinti békéltető testülethez fordulhatsz a panaszoddal.
Ha további és részletesebb információk érdekelnek a webáruházas vásárlással kapcsolatos jogaidról illetve a webáruház kötelezettségeiről, akkor a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapján találhatsz részletesebb és több infót.
A webes vásárlás kényelmes és gyors, de mivel nincs fizikai kapcsolat a vevő és az eladó között, ezért picit más szabályok vonatkoznak rá, mint a hagyományos bolti vásárlásra. Ezekkel pedig jó, ha tisztában vagy.