A számítástechnikai blog

Ez a blog azért jött létre, hogy szaktanácsokkal szolgáljunk azoknak az embereknek, akik használják a számítógépet, de nem biztos, hogy minden trükköt ismernek, és szeretnék, ha a számítógép használata zökkenőmentesebbé válna.
A blog szerkesztője a MasterMind Számítástechnika

Tetszett? Lájkolj minket!

Tetszett? Még több tanács:

Sokan dohányoznak otthon vagy az irodában számítógép mellett. A dohányzás ellen fellépni manapság divatos dolog, most mi mégis teljesen más megközelítésből beszélnénk kicsit a cigizés ellen.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Mi a probléma a cigizéssel?

Mármint az egészségügyi problémákon túl, mert azt úgyis mindenki tudja, és ez nem is a mi szakterületünk. Viszont a cigaretta füstben lévő nikotin bejut minden apró résbe, így a számítógép belsejébe is. Egy idő után a vastagon lerakódott nikotin elszínezi az anyagokat, de ez nem csak esztétikai kérdés. Ugyanis az elszíneződés nem pusztán "rárakódásból" adódik, hiszen akkor lemosható, letörölhető lenne, hanem magát az anyagot járja át, marja meg. Mivel a számítógép alkatrészei használat során felmelegszenek majd lehűlnek, ezért ez a folyamat felgyorsul. A nikotin és egyéb anyagok ráégnek, beleégnek az alkatrészekbe.

Hosszú távon (rendkívül sok dohányzás esetén akár már rövidebb idő alatt is) ez megbízhatósági, működési problémákat is okozhat. A nikotin maró hatásának köszönhetően ezek a rendkívül érzékeny nyomtatott áramkörök (amik a számítógép belsejében találhatók) könnyen, vagy könnyebben megsérülhetnek, melyek javítása nem igazán megoldható, csak cseréje.

A por még tovább ront a helyzeten.

Korábban írtunk már arról, hogy milyen problémákat okoz, ha a számítógép belseje nagyon poros. A nikotinos felületen a por sokkal jobban megtapad, ezáltal a gép is jobban porosodik, valamint kitakarítani is sokkal nehezebb.

A korábbi cikkben megírt túlmelegedésen túl más problémákat is okozhat még a lerakódott por réteg. Míg a száraz por általában kontakt hibát okoz (vagyis az alkatrészek közötti érintkezés nem tökéletes), addig a nikotin-por keveréke akár zárlatot is okozhat. A kettő között nagy különbség van, ugyanis a kontakthiba egy szétszereléssel és tisztítással orvosolható (hiszen eltávolítjuk az érintkezési hibát okozó port, így a csatlakozók újra érintkezni fognak egymással), viszont a zárlat akár tönkre is tehet alkatrészeket az áramkörön. Persze előfordul, hogy ez nem történik meg, de ez már csak a szerencsén múlik.

Mi a megoldás?

Természetesen a fent leírtak nem csak a számítógépekre igazak, hanem ugyanígy a klíma, TV és egyéb elektronikai eszközökre is, hiszen azokban is hasonló áramkörök dolgoznak. Lehetőség szerint próbálj minél kevesebbet dohányozni ilyen készülékek mellett (főként zárt tér esetén), ám ha ezt nem tudod vagy nem akarod megtenni, akkor érdemes gyakrabban karbantartani a számítógépedet, és alaposan kitakaríttatni.

 

Te szoktál dohányozni a számítógéped mellett?

Címkék: számítógép túlmelegedés számítógép hűtés

Szólj hozzá!

Örök kérdés, hogy a fontos adatokat hogyan érdemes tárolni, melyik a legmegbízhatóbb adattároló? Sokan pedig úgy gondolják, hogy amíg egy adattároló (pl. merevlemez, pendrive) garanciális, addig nagy baj nem lehet. Pedig dehogyisnem! Az eszköz garanciális ugyan, de az eszközön tárolt adatokért senki sem fog felelősséget vállalni. Sem a kereskedő, sem a gyártó.

De akkor hogyan tárold azokat az adatokat, amelyek valóban fontosak és pótolhatatlanok?

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Melyik a legbiztonságosabb adattároló?

Bizonyára meg lehet állapítani, hogy melyik adattároló mennyire megbízható, de különösebb jelentősége nincs. A pendrive bár megbízható, viszonylag sérülékeny és könnyen elhagyható. A merevlemez már nagyon régi, kiforrott technológia, ám mégis előfordulnak hibák, ráadásul ha üzemelés közben enyhe ütés vagy rázkódás éri, akkor könnyedén keletkezhet a lemezen fizikai sérülés. Az SSD meghajtó egy modern technológia, de ebből is létezik olyan, ami 5-6 éve probléma mentesen üzemel, míg olyat is láttunk már, ami 2 hónap használat után tönkrement.

A CD/DVD lemezek pedig alapvetően nem túlzottan megbízhatók, simán az idő múlásával "eltűnhet" róla az adat.

Magyarán mindegyik technológia mellett és ellen lehet felsorakoztatni érveket. A lényeg azonban nem az, hogy melyik technológiát választod, hanem azt, hogy a fontos adatokat hány példányban és mennyi helyen tárolod.

Mennyi példányban biztonságos az adattárolás?

Legalább kettő. Bármilyen megbízható adattárolót is választasz, ha csak egy példány van az adataidból, akkor bajban lehetsz. Lehet, hogy az általad választott adattároló annyira megbízható, hogy mindössze tízezerből egy az, ami meghibásodik. De ez egyáltalán nem lesz vigasz akkor, ha az az egy éppen a Tiéd.

Arra viszont már rendkívül kicsi az esély, hogy két adattároló egyidejűleg hibásodjon meg. Tehát például ha két merevlemezen tartod a családi fotóidat, és az egyik meghibásodik, még mindig ott a másik, amelyik jól működik. Persze ilyenkor ne felejtsd el, szerezz be egy újat a hibás merevlemez helyett, és ugyanúgy készíts rá egy másolatot, ahogy korábban is volt, hogy továbbra is legalább két példányban legyenek meg a fotóid.

Természetesen ha rendkívül fontosak az adatok és nagyon biztosra akarsz menni, akkor növelheted a példányszámot, hiszen minél több példányban tárolod az adataidat, annál nagyobb biztonságban vannak.

Mi a baj a két példányos adattárolással?

Alapvetően a két (vagy több) példányos adattárolás már nagyon jó, de két apróság van vele. Az egyik, hogy ha nincs automatizálva a több példányos mentés, akkor sok esetben elmaradozik. Most például megcsinálod lelkesen, aztán 1 év múlva már elhanyagolod, és az elmúlt 1 év új fotóiról máris nincs másolati példányod. Erre nyújt megoldást például az ún. raid (ejtsd: réjd) tömb, amikor egy számítógépet úgy rakunk össze, hogy ezt a problémát megoldja. A raid tömbnek többféle kialakítása létezik, most maradjunk az adatbiztonságnál. Beállítható, hogy ha a számítógépbe két merevlemez kerül, akkor a két merevlemez egymás tükörképe legyen. Ez azt jelenti, hogy ami az egyik merevlemezen történik (legyen az fájl másolás, törlés, vagy új fájl létrehozása), ugyanaz történik a másik merevlemezen is. És ha bármikor tönkremegy az egyik, a másikon minden megtalálható.

Ez már egy egészen jó megoldásnak tűnik, de ha igazán biztosra akarsz menni, és valóban olyan fontosak az adataid (ezt elsősorban céges ügyfeleknek, ügyvédeknek, orvosoknak szoktuk javasolni), akkor még tovább lehet növelni a biztonságot. Ugyanis a raid tömbbel is van egy probléma. Az, hogy fizikailag egy gépben, fizikailag egy helyen vannak az adatok. Ha jön egy elektromos túláram, akkor egyszerre mindkettő elektronikája tönkre mehet. Ha csőtörés miatt beázik a számítógép, akkor mindkét merevlemez beázhat. Ha betörés történik és ellopják a számítógépet, akkor mindkét merevlemezt ellopják. És ha netán tűz keletkezik, akkor mindkét merevlemez odavész a tűzben.

Ezek viszonylag extrém és nem gyakori problémák, de van olyan ügyfelünk, akinél tűz keletkezett, és fontos volt ennek a kivédése. Erre azt szoktuk javasolni, hogy túl azon, hogy tükrözve tárolod az adatokat, azokat érdemes legalább napi szinten átmásolni egy fizikailag teljesen másik helyre. Például éjszaka interneten keresztül átmásolni minden adatok a cég másik telephelyére (ha több telephely is van), vagy éppen otthonra. Így egy helyen megvannak az adatok tükrözve két példányban, és egy másik helyen napi egyszeri mentéssel is megvan minden. Legrosszabb esetben egy napnyi friss adat vész el, de ez minimális veszteség.

Mik azok az adatok, amiket érdemes így tárolni?

Alapvetően a családi fotók és videók mindenkinek fontosak, és gyakran nincs belőlük több példányos mentés. Ugyanígy fontos lehet sok dokumentum, szerződés, irat. A letöltött filmek, videók kevésbé lényegesek, mert bár lehet, hogy sok idő újra összeszedni őket, de ezek pótolható adatok.

Figyelj oda arra, hogy azokat az adatokat, amelyek számodra fontosak, biztonságos módon tárold. Hidd el, megéri.

 

Te több példányban tárolod a fontos adataidat?

Címkék: adatmentés adatbiztonság

2 komment

Az elmúlt hetekben másról sem lehetett hallani a rádióban, találkozni a TV reklámokban és az óriásplakátokon, minthogy Black Friday akció van itt, Black Friday akció van ott, és minden kereskedő elképesztő boldogsággal árulja a termékeit olyan hihetetlen árakon, hogy az egyszerűen elképesztő.

Aztán vannak, akik egész éjjel nem alszanak, csak hogy elsőként tudjanak a webáruházban klikkelni, tutira övék legyen a legnagyobb vásárlás.

A kérdés, vajon tényleg ilyen nagy üzlet ez a Black Friday? Nézzük meg, mert a kép kicsit árnyalt, és utólag persze könnyebb is okosnak lenni.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Mi az a Black Friday egyáltalán?

A Black Friday kifejezés természetesen USA-ból származik. Mindig a hálaadást követő első péntekre esik. Hogy miért fekete péntek? Azért, mert az amerikai cégek a statisztikákat amikor vezetik, akkor a hirtelen kiugró eredményeket fekete színnel rajzolják. Ez hagyomány náluk. És amikor kitalálták, hogy egy ilyen óriási akcióval nyitják meg a karácsonyi bevásárlási időszakot, akkor kiderült, hogy erre az emberek nagyon ráugrottak, és az eladási statisztikájuk valami elképesztően megugrott. Ezért lett fekete, és mivel mindig péntekre esett, azért lett péntek.

Ehhez képest Magyarországon a "blekkfájdéj" kifejezés gyakorlatilag egyet jelent a "nagyon nagy akció" kifejezéssel, hiszen egyrészt nem csak egy konkrét péntekre szól, hanem egyik-másik cég 1-2 hetes eltolásban hirdet ilyen akciót, másrészt nálunk van már egy egész hétig tartó fekete péntek, aztán 3 napos fekete péntek. 

Na de akkor most megéri, vagy sem?

Ez bizony ajánlat és termék függő. A mostani Black Friday akcióban volt egy csomó olyan ajánlat, ami szinten kihagyhatatlan volt. És még több olyan, aminek semmi értelme sem volt. A legtöbb akció viszont olyan ajánlat volt, ami néhány ezer forinttal volt kedvezőbb, mint amennyiért például ma meg tudnánk vásárolni ugyanazt a terméket.

Például az eMag hirdetett iPad 6. generációs táblagépet 80.000 Ft-ért, ami brutálisan jó ár (a listaára 117.000 Ft). A probléma az, hogy összesen 55 db volt belőle, ami konkrétan néhány másodperc alatt fogyott el, tehát majdhogynem nagyobb esélyed van egy lottó 5-ösre, mint arra, hogy elkapj egy ilyen terméket.

Aztán ott volt a 40 ezer forintért kínált laptop is, azzal ugyanez a helyzet. Tegyük hozzá, hogy ráadásul az egy olyan modell volt, aminek az egyetlen jó tulajdonsága az ára volt (az viszont tényleg nagyon kedvező volt). Maga a gép egyébként egy nagyon lassú, a mai kor elvárásainak éppen csak megfelelő gép volt, amit jó szívvel senkinek sem ajánlanánk. Szóval aki 1-2 másodperc alatt megvette, az jól járt az árával, de vett egy olyan terméket, amivel még sok nyűge lesz.

Aztán voltak az átverős ajánlatok. Amikor azt mondja a webáruház, hogy -50% kedvezménnyel egy iPhone 6s most csak 110.000 Ft. Tehát az eredeti ár 220.000 Ft. Namost, iPhone 6s -t szabad piacon mindenféle feketepéntek nélkül kb. 115-120.000 Ft-ért simán lehet kapni, magyarán nem egy akkora akció ez. Ráadásul az iPhone 7-et is 180.000 Ft-ért árulja az Apple, ami még mindig jóval alacsonyabb ár, mint a webáruház szerint a 6s "eredeti" ára.

Vagy például egy TV. 65"-os Samsung 4k-s televízió, 320 ezer Ft helyett 230 ezerért. Ez jó vételnek tűnik. Csakhogy ez a termék 2 hónapja simán elérhető 260 ezer Ft körüli áron (máshol), és még ma is meg lehet vásárolni máshol 238 ezer Ft-ért. Szóval jó vétel volt, de közel sem annyira, mint amennyire elsőre látszott.

Összesítés

Igazából azt lehet általánosan elmondani, hogy az esetek nagy részében az ajánlatok bár valóban jók, közel sem kihagyhatatlanul jók. Minimális árelőnyt jelenthetnek a hagyományos árakhoz képest, de igazán nagyot csak kevés esetben. Ahol pedig igazán nagy az árelőny, ott egyrészt nagy a verseny a vásárlók között is, másrészt viszonylag kevés a kínált mennyiség, ezért pillanatok alatt elfogy. A harmadik kategória pedig az, amikor olyan terméket kínálnak akciósan, amit paraméterei és tudása alapján akció nélkül egyáltalán nem javasolt megvenni.

És persze, biztosan van olyan, akinek sikerült 1-1 kihagyhatatlanul jó vételt összehozni, aki megcáfolja majd ami véleményünket. Ráadásul az ember szereti önigazolni magát azzal, hogy utólag is megmagyarázza, mennyire jó üzletet csinált. Az esetek kicsi részében ez biztosan így van, de a nagy többség esetében nem, vagy csak minimálisan.

 

Te vásároltál Black Friday akcióban valamit?

Címkék: blackfriday feketepéntek

Szólj hozzá!

Az emberek szeretik a megszokott, jól bevált dolgokat. Például azt, ha az ikonok ott vannak a számítógépen, ahol megszoktuk, és nincsenek átrendezve. Vagy a böngészőben a beállított kezdőlapot, vagy kedvenceket.

Ha a Google Chrome böngészőjét használod, akkor van egy jó tippünk!

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Mentsd el a kedvenceidet és a kezdőlapodat

A Google Chrome böngészőbe be lehet jelentkezni egy Google fiókkal, és beállítani, hogy a böngésző adatait szeretnéd-e szinkronizáltatni a felhőbe. Ha ezt megteszed, akkor a kedvenc oldalaid listája, a böngésződ kezdőlapja, a böngészési előzmények, gyakran megtekintett oldalak, de akár még a kitöltött űrlap előzmények is szinkronizálásra kerülnek.

Ez két esetben lehet nagyon hasznos. Vagy amikor egy új (vagy újratelepített) számítógépre kell "beköltöznöd", hiszen akkor ezzel a módszerrel rendkívül gyorsan át lehet vinni a böngésződ beállításait. A másik eset pedig, hogy ha két vagy több számítógépet is használsz. Például egyet a munkahelyeden, egyet pedig otthon.

Ha mindkét gépen bejelentkezel a böngészőbe ugyanazzal a fiókkal, akkor a két böngésző egymással szinkronban tartható. Magyarán ami otthon a kezdőlapod, az lesz a céges gépeden is, stb. És ha például a cégnél hozzáadsz valamit a kedvencekhez, az hazaérve az otthoni gépeden is benne lesz a kedvenc listádban.

Azt nem állíthatjuk, hogy világmegváltó tudás ez a Chrome-tól, az viszont biztos, hogy nagyon hasznos.

Mi a helyzet, ha többen is használtok egy gépet?

Ez sem gond, hiszen a Google erre is gondolt. A címsor mellett jobb oldalon található egy emberke ikon. Itt tudsz egyébként bejelentkezni a Chrome-ba. És ha itt rákattintasz a személyek kezelése menüpontra, akkor bejelentkezhetsz több felhasználói fiókkal is. Így a családtagok közül mindenki a saját beállításait használhatja, ugyanazon a gépen. Felül bármikor át lehet váltani egyik felhasználóról a másikra, és kész.

 

Te használtad már ezt a Chrome funkciót? Ha nem, próbáld ki!

Címkék: google chrome tippek-trükkök

Szólj hozzá!

A Facebook Messenger egy egyszerű üzenetküldő alkalmazásnak indult először, ahhoz képest mára egy nagyon összetett, önálló platform lett. Olyannyira, sok fejlesztést kapott, hogy a mobilra fejlesztett applikáció már 190 verziót élt meg.

És most jön egy olyan funkció, ami kvázi érthetetlen, hogy eddig miért nem volt, de most végre lesz.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Megbántad amit küldtél? Késő bánat.

Előfordul, hogy egy üzenet elküldése után jön rá az ember, hogy mégsem kellett volna elküldeni az üzenetet, vagy legalábbis nem úgy kellett volna fogalmazni, stb. Egy-egy üzenetet törölhettél eddig is, de ezzel volt egy kis probléma: csak a Te fiókodból törölte, a címzett viszont megkapta az üzenetet, ha egyszer rákattintottál a küldés gombra.

De ennek hamarosan vége!

Hamarosan megjelenik a Messenger új változata, amely megoldja ezt a problémát. Ezentúl ugyanis nem csak törölhetsz egy adott üzenetet, hanem akár vissza is hívhatod a már elküldött üzeneteket.

Szóval ha elküldtél egy üzenetet, akkor 10 percig, vagy addig, amíg a címzett nem olvasta azt, lehetőséged lesz visszahívni az üzenetet, ezzel teljesen nyomtalanul semmissé téve azt. Aztán átfogalmazod és újra küldöd vagy egyáltalán nem küldesz semmit, ez már csak rajtad múlik.

Arról egyelőre nincs hír, hogy csak mobilapplikáción vagy a webes Messengernél is megjelenik ez a funkció, egyelőre csak az biztos, hogy az iOS rendszert használó iPhone/iPad tulajdonosok kezdhetnek örülni.

 

Ha Te használsz Facebook Messengert, akkor örülsz ennek az újításnak?

Címkék: messenger facebook

Szólj hozzá!

Az elmúlt hetekben különféle zsaroló emailekkel próbálnak pénzt kicsalni emberektől. A módszer ugyanaz, a zsarolás tartalma különbözik. A lényeg azonban: ne dőlj be neki, de ne is hagyd teljesen figyelmen kívül!

Elmondjuk, hogy mi ez az egész, hogyan járhatsz a végére, és mire figyelj mégis oda.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Milyen levélnél kezdj el gyanakodni?

Alapvetően egy angol nyelvű levelet küldenek, amiben leírják, hogy feltörték a jelszavadat, ezzel pedig hozzáfértek a számítógépedhez. A feltöréshez egy trójai vírust használtak, majd jön valamilyen pikáns dolog, hogy milyen tartalomhoz fértek hozzá. Például meztelen fotók Rólad, vagy felvett Téged a webkamerádon keresztül, stb. Szóval csupa olyan, ami kellemetlen lenne mások előtt. És épp ez a zsarolás tárgya. Vagy fizetsz nekik néhányszáz dollárt (625 dollár, 874 dollár, stb. összegekkel találkoztunk) bitcoin formájában (tehát a cél, hogy legyen lenyomozhatatlan), vagy pedig a talált tartalmat megosztják az összes ismerősöddel. Ami legyünk őszinték, ha tényleg rendelkezne valaki ilyen tartalommal Rólad, mégiscsak kellemetlen lenne :)

Átverés, vagy vedd komolyan?

Alapvetően ez egy átverés. A cél mindössze az, hogy azok az emberek, akik bedőlnek, fizessenek. Van egy weboldal, ahol azokat a bitcoin címeket gyűjtik össze, amelyekkel visszaéléseket követnek el. Ez a Bitcoin Abuse Database. Itt - a cikk írásakor - az elmúlt 1 napon 310 címet jelentettek, az elmúlt 1 hétben 2434-et, az elmúlt 1 hónapban pedig 7933-at.

Ha ilyen emailt kapsz, akkor kattints erre a weboldalra, és felül a keresőmezőbe illeszd be azt a bitcoin címet, ahová kérik a zsarolók a pénzt. Itt láthatod, hogy szerepel-e az adatbázisban az adott cím, illetve azt, hogy hányan jelentették, valamint mikor jelentették utoljára. Ha itt megtalálható a bitcoin cím, akkor egyértelmű, hogy átverésről van szó (persze ha nem, akkor is szinte biztosan átverés). Jól látható, hogy ezt az adott címet már 216-an jelentették, szóval egészen sokan. A találati ablakban ha lefelé görgetsz, akkor konkrétan azt is láthatod, hogy milyen dátumon milyen leírással került az adatbázisba az adott bitcoin cím, bár ennek igazi jelentősége már nincs is.

Akkor érdemes ezzel egyáltalán foglalkozni?

Akár igen. Ugyanis a levél elején azt írja, hogy megszerezték a jelszavadat, és ezzel fértek hozzá az adataidhoz. És itt ki is írja, hogy mi az a jelszó, amit megszerzett. Sőt, ugyanezt a megszerzett jelszót a levél tárgy mezőjébe is beírja. Ezt ellenőrizd, hogy olyan jelszó-e, amit valójában Te használsz, vagy sem. Mert ha a megszerzett jelszót Te valójában használod bárhol (weboldalakon, email szolgáltatódnál, számítógépeden, stb.), akkor ezzel foglalkozni kell.

Természetesen a levél zsarolás részével nem, az kamu. Viszont nem megnyugtató, ha a jelszavadat megszerezte valaki. Ilyen esetben kézenfekvő, hogy a jelszavadat módosítani kell. De ez nem ennyire egyszerű. Ugyanis hiába módosítod a jelszavadat, az új jelszót pont ugyanúgy meg fogják szerezni, mint a régit. Ehhez át kell nézned vagy nézetned a számítógépedet egy szakemberrel, és meg kell vizsgálni, van-e valamilyen vírus, kémprogram vagy billentyűleütést figyelő program a számítógépeden vagy a telefonodon. Mert ameddig fertőzött eszközt használsz, addig módosíthatod a jelszót bármennyire is bonyolultra, azt mindig meg fogják tudni szerezni.

Mik akkor a teendők?

Ha zsaroló emailt kapsz, akkor ellenőrizd a fent említett weboldalon, hogy jelentette-e már más azt adott bitcoin címet. Ha igen, akkor biztos lehetsz abban, hogy ez egy átverés, és csak megpróbálnak pénzt kicsalni Tőled. Ha gondolod, Te is könnyedén készíthetsz egy jelentést az esetről, hogy ezzel segíts másoknak.

Ellenőrizd az emailben, hogy az említett jelszót használod-e bárhol. Ha igen, akkor mindenképpen alapos vírus és kémprogram elleni vizsgálat javasolt a számítógépeden, bár ezt mi akkor is javasoljuk, ha a jelszó nem ismerős. Miután a számítógéped (és okostelefonod) tiszta és megbízható, akkor minél előbb módosítsd legalább ott a jelszavadat, ahol az emailben említett jelszót használod. Ha több helyen is használod, akkor mindenhol módosítsd.

És a legfontosabb: semmilyen körülmények között se fizess a zsarolóknak!

 

Ne dőlj be a zsarolásnak, de vedd komolyan a jelszavaid biztonságát és a számítógéped védelmét.

Címkék: vírus kémprogram zsaroló email blockmail

Szólj hozzá!

A YouTube-ot szinte mindenki használja, írtunk már róla mi is nem egyszer. Volt már szó arról, hogyan tölthetsz le egyszerűen videókat/zenéket a YouTube-ról, aztán arról, hogyan kapcsolatod ki vagy be a videók egymás utáni automatikus lejátszását, írtunk már a Spotify konkurenseként érkező YouTube Music-ról, és arról, hogy a mai fiatalok miket csinálnak a YouTube-on.

Mégis tudunk még írni a YouTube-ról, mégpedig pár olyan gyors funkcióról, ami könnyebbé teszi a videók lejátszását, így gyorsabb és egyszerűbb lesz a YouTube-ozás.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

#1 - Videó megosztása megadott időponttól

Egy videó linkjét bármikor átküldheted ismerőseidnek, ők viszont így a videót az elejétől fogják látni. Ha azonban azt szeretnéd, hogy egy videót egy konkrét résztől lássanak (pl. egy 15 perces videóban Te azt szeretnéd megmutatni, hogy 3 perc 17 másodpercnél mi történik), akkor ezt is megteheted.

A lejátszáskor állítsd meg a videót ott, ahol szeretnéd, hogy elkezdődjön a lejátszás az ismerősödnél. Kattints a megosztás gombra, majd pipáld be a "Kezdés" szó előtti jelölőnégyzetet. Ha így osztod meg (vagy küldöd el a linket) a videót, akkor ott fogja kezdeni a lejátszást, ahol Te szeretnéd.

Másik lehetőség, hogy a videóra kattints jobb gombbal, és a felugró menüben kattints "A jelenlegi időpontot tartalmazó videó-URL másolása" menüpontra.

#2 - Ismétlés

Sokan hallgatnak zenét YouTube-on (videoklip-et néznek). De ha a kedvenced megy, amit szeretnél egymás után többször meghallgatni, akkor macera, hogy mindig újra kell indítani.

Kattints a videón jobb egérgombbal, és a menüben válaszd az "Ismétlés" lehetőséget. Innentől a videó ha véget ér, újraindul az elejétől.

#3 - Tekerés előre vagy hátra

Sokan szeretünk beletekerni a videóba, vagy visszatekerni pár másodpercet az előző részre. Ezt megteheted egérrel úgy, hogy a csúszkán ide-oda kattintasz, de van két másik módszer is. Táblagépen és telefonon a képernyő bal vagy jobb szélére böksz duplán, akkor 10 másodpercet teker a videón előre, vagy hátra. Ha ezt sokszor csinálod egymás után, akkor nagyobb léptékben fog "tekerni".

Ha számítógépet használsz, akkor ugyanezt használhatod a nyilak segítségével. A jobbra nyíllal előre, a balra nyíllal hátrafelé léphetsz a videóban.

Kihasználhatod viszont a billentyűzeten lévő számokat is. Ha az 1-est nyomod le, akkor a lejátszási idő 10%-ához ugrik, ha a 2-est, akkor 20%-hoz, és így tovább. A 0-s gomb lenyomásával újrakezdi a videót.

#4 - Hangerő növelése/csökkentése

Ahogyan a jobbra-balra nyilakkal tekerni tudsz, úgy a fel-le gombokkal pedig a hangerőt állítani. Ha hangosítani szeretnél, nyomkodd a felfelé mutató nyíl gombot, ha halkítani, akkor a lefelé mutatót. Minden gombnyomás 5% hangerőváltozást eredményez.

Ez természetesen csak a YouTube videó hangerejét változtatja meg, nem pedig a rendszerhangerőt.

#5 - Némítás / hang vissza

Ha nem csak halkítani vagy hangosítani szeretnél, hanem egyből lenémítani vagy visszakapcsolni a hangot, akkor nyomd meg az "m" betűt (angolul: mute = némítás).

#6 - Teljes képernyős nézet

A teljes képernyős nézetet a videó jobb alsó sarkában lévő ikonnal bármikor kiválaszthatod, de ha nincs kedved az egérhez nyúlni, akkor egyszerűen csak nyomd le az "f" billentyűt (angolul: full screen = teljes képernyő), és máris átvált a videó teljes méretűre. Újbóli megnyomás esetén visszaáll az eredeti ablakos méret.

#7 - Videó megállítása / újra elindítása

Előfordul, hogy valamiért meg kell állítani a videót ("lepause-ézni"), majd újra elindítani. Kattinthatsz is alul a pause ikonra, de elég videónézés közben egyszerűen csak lenyomni a space (szóköz) billentyűt, és máris megáll a videó. Újraindításhoz nyomd le ismét.

+1 - Képkockáról képkockára lépkedés

Ha egy bizonyos pillanatot szeretnél "elkapni" egy videóban, akkor a várt pillanat környékén állítsd meg a videót (pause), és a vessző (,) és a pont (.) billentyűk lenyomásával képkockáról képkockára lépkedhetsz.

 

Próbáld ki ezeket a YouTube trükköket, sok esetben kényelmesebb megoldások az egér használatánál.

Címkék: youtube

Szólj hozzá!

Elsősorban a Facebook-on, de más közösségi oldalakon is gyakori, hogy vírusként terjednek a kamuhírek. Ezek a hírek semmi másra nem jók, csak arra, hogy megtévesszék az olvasót, és minden ésszerűséget mellőzve rábírják az olvasót arra, hogy kattintson rá a cikkekre.

És persze ez az egész egy nagy büdös átverés! De akkor miért csinálják?

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Miért léteznek kamuhírek?

Kezdjük az elején. A Google abból él, hogy hirdetéseket ad el cégeknek. Ebben semmi újdonság nincs. És a Google a saját keresőoldalán történő hirdetésmegjelenésen kívül úgy is jelenít meg hirdetéseket, hogy azt mások weboldalán teszi közzé. Például nagy látogatottságú hírportálokon. Ez a gyakorlatban úgy működik, hogy a hírportál (vagy bármilyen más webhely üzemeltetője) és a Google egymással megállapodást kötnek, hogy a weboldalon megjelenési felületet (hirdetési felület, reklám hely) biztosít a webhely üzemeltetője a Google rendszerében megvásárolt hirdetések részére. Így amikor az adott weboldalt valaki megnézi, akkor a hirdetés amit lát, valójában nem a weboldal, hanem a Google által értékesített hirdetés.

A Google így tudja a hirdetési felületeinek számát nagy mértékben növelni, a weboldal üzemeltetőjének pedig nem kell azzal vesződni, hogy hogyan adja el a hirdetési felületeit egy-egy megrendelőnek. És persze a megjelent hirdetésekért a Google fizet a webhely üzemeltetőjének, magyarán a hirdetésből befolyt bevételének egy részéről lemond.

Márpedig a számok törvénye alapján minél több látogatója van egy webhelynek, az annál több megjelenített hirdetést jelent, ami pedig több pénzt. Ügyeskedő emberek pedig erre rájátszva kitalálták, hogy nem vesződnek azzal, hogy egy valódi webhelyet működtessenek, és oda csábítsanak sok látogatót, mert ezzel sok a meló. Megpróbálják megfogni a dolog egyszerűbbik felét, és olyan kamuhírekkel teli weboldalakat hoznak létre, amelyek reményeik szerint nagy mennyiségű kattintást fognak elérni.

Milyenek a kamu hírportálok?

Egyrészt vannak azok az oldalak, amik nagy nevű valódi hírportálok nevére hasonlító oldalt hoznak létre, az eredeti domainnévre emlékeztető domain névvel. Például a Hír TV weboldala a www.hirtv.hu, míg az erre hajazó kamu oldal a www.hir-tv.com. A 24.hu hírportál "másolata" a www.hir-24.eu, az MTV Híradójának weboldala a www.hirado.hu, a kamu oldal pedig a www.hirado.top. Az origo.hu "helyett" ott az origo-hirek.net, origo-online.net, a TV 2 Tények (www.tenyek.hu) helyett pedig a tenyek24.net, tenyek24.eu, tenyek-online.com.

Másrészt vannak az "önálló" weboldalak, amelyek nem egy másik, nagy nevű, ismert weboldal farvízén próbál hitelesnek tűnni, szimplán csak gyártja a tartalmakat és vagy elhiszi valaki, vagy nem. Ilyenek a hirhugo.hu, tutihirek.org, fejezet.com, anephangja.com, egyazegyben.com, figyelo-net.com, mindenegyben.com, netbulvar.eu, tudasfaja.com, www.atudas-faja.hu, vilagunk.hu, dobbenetes.com, erdekestudni.com, stb.

Milyen híreket publikálnak?

Mindenféle olyan hírt, ami lehetőség szerint nagy érdeklődést fog kiváltani. Vagy olyat, amin tömegek háborodnának fel, vagy olyat, ami tömegek életét teszi egy pillanat alatt jobbá, vagy amire tömegek várnak régóta, és végre most megtörtént.

Példák:

  • A Fidesz visszaállítaná a sorkötelezettséget - ezzel is védve az országot a migránsoktól.
  • Bevezetik a kötelező szombati munkanapot!
  • A kómából felébredt Schumacher videóinterjúja.
  • Hernádi Judit elképesztő kirohanása...
  • A kislány vett egy játékot, de a pénztáros rögtön eldugta a pult mögé.
  • Botrány! Egy jó érzésű ember sem képes lenyelni azt, amit Vajna Timi
  • Lendvai Ildikó sírdogálni kezdett a haza állapotán
  • Döglött tyúk is van egy debreceni orvosi rendelő udvarán- botrányos felvételek…
  • Fontos információ: Világszerte megszakadhat az internet, mutatjuk mely két napon
  • Hatalmas örömhír a családoknak! 2019. január 1-től NAGYMÉRTÉKBEN NŐ Ennek a támogatásnak az összege: 2019. január 1-től ezek az 1,2,3,4 GYERMEKES családok havonta plusz 100 ezer forintot kapnak!!!
  • A titok, amit az orvosok nem árulnak el: Mutatjuk, hogy szabadulhatsz meg a tetvektől gyorsan és olcsón
  • Ez 3 nap leforgása alatt kitakarítja a tüdőd, még azon esetben is, ha többmint 5 éve dohányzol!
  • Az MSZP begyógyítaná a Trianon okozta sebeket

Hogyan kerüld el ezeket?

Egyszerűen csak ne kattints rá, ha ilyen típusú "hírrel" találod magad szemben. Ha egy cikk címe érezhetően gyanús, már-már hihetetlen, akkor nézd meg az cikk webcímét, így megtudhatod, hogy van-e valóságalapja a cikknek vagy sem. Hidd el, ha tényleg valami elképesztően nagy dolog történik (mint amilyenről ezek a kamucikkek címei szólnak), az neves híroldalakon (vagy sport oldalakon, bulvár oldalakon) is fent lesz, nekik pedig hihetsz.

Próbáld meg teljesen józanul végiggondolni, hogy vajon igaz lehet-e a hír vagy sem, és ha valami túl szép, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg nem az. 

A legrosszabb pedig az, hogy ezeket a kamu híreket megosztják az emberek a Facebookon, elolvassa az ismerős, aki szintén megosztja, és így tovább. És ezek az oldalak csak azért képesek létezni, mert sokan kattintanak a cikkeikre. És minél kevesebben kattintanak ilyen oldalakra, annál kevesebb ilyen oldal, annál kevesebb kamuhír lesz a jövőben.

Nem mellesleg a Facebook is eléggé komolyan dolgozik olyan algoritmusokon, amelyek kiszűrik az ilyen oldalak cikkeit, és egyszerűen meg sem jelenítik ezeket a tartalmakat, azonban ezek az algoritmusok manapság még inkább kevesebb, mint több sikerrel működnek.

 

Ne dőlj be a kamuhíreknek, és főleg ne oszd tovább őket!

10 komment

Az internetes vásárlások sokszor nagyon kecsegtetők. Kényelmes, sok esetben a bolti áraknál olcsóbb is, ráadásul könnyen és gyorsan lehet információkat beszerezni.

De a személytelenség és a nehezen lenyomozhatóság miatt a szélhámoskodások is jóval elterjedtebbek, mint a hagyományos kereskedelemben. Aztán ott vannak a határmezsgyén táncoló trükkös résztvevők, akik a megtévesztés eszközével élve próbálnak pénzt szerezni. És persze az áldozat a vásárló, aki akár Te is lehetsz.

Olvasd el, hogyan próbálnak meg átverni, hogy Te ne dőlj be nekik!

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Jegyüzérkedés mesterfokon

A Viagogo weboldal a világ legnagyobb másodlagos jegyárusító piactere - hirdeti magát az oldal. Magyarán egy olyan online felület, ahol a jegynepperkedésnek biztosítanak egy környezetet. Régi hagyomány üzérkedni a népszerű koncertek, sportesemények belépőjegyeivel, így a recept ismert, nem új. Valaki megvásárolja a jegyet listaáron, majd bízik abban, hogy a kereslet olyan nagy lesz az eseményre, hogy a jegyek elfogynak, így felértékelődnek, és amikor a hivatalos csatornákon már nem beszerezhetők, akkor drágábban el tudja majd adni őket.

Na ehhez biztosít felületet a Viagogo. Ezzel alapvetően nincs is gond, hiszen ez eddig egy sima kereskedelem, valaki megvásárol valamit, amit után haszon reményében továbbértékesít (az adózási dolgokat most hagyjuk, tegyük fel, hogy annak a kötelezettségének eleget tesz az illető). És persze benne van az is, hogy a végén nem tudja eladni, vagy csak olcsóbban, mint ahogy vette a jegyet, szóval kockáztat is. Ez rendben van így.

Oké, ilyen régen is volt, de hol az átverés?

A Viagogo ötlete alapvetően zseniális. Mesterien van felépítve az egész, ezt el kell ismerni. Csak mesterien mocsok, rendkívül szemét dolog amit csinálnak. Ráadásul egyszerre több fronton is. Szóval nem csak kicsit szemetek, hanem fekete öves szemetek.

Először is, a Viagogo mögött álló személyek a népszerűnek vélt eseményekre tömegesen felvásárolják a jegyeket, hogy gyakorlatilag ne nagyon lehessen más forrásból hozzájutni az adott esemény jegyeihez, csak rajtuk keresztül. Ez már önmagában nettó szemétség, mivel innentől nem a jegy eredeti eladói határozzák meg a jegyek valódi piaci árát, hanem a Viagogo. Aki úgy áraz, ahogy akar, illetve ahogy a kereslet alapján ki tudja belőle facsarni a maximumot.

És oké, lehet, hogy ez egy törvény betűjének megfelelő magatartás, és bizonyára az is, hiszen rengeteg átvert ember perei semmit sem érnek ellenük, de akkor is erősen manipulatív, piactorzító viselkedés, ami árt a valódi piaci környezetnek, a valódi piaci szereplőknek és persze a vásárlóknak is.

De ha ez még mind nem elég, akkor jön a legnagyobb szemétség.

Pszichológiai manipuláció, a lehető legtöbb fronton

Elképesztően profi módszerekkel, bevetve minden eszközt megpróbálnak megtéveszteni és manipulálni. Először is, a népszerű eseményeket a főlapra teszik, ezzel máris felkeltve a figyelmet (ez még korrekt). Majd ha kiválasztod, hogy mire szeretnél jegyet, akkor kezdődnek a trükkök. Teljesen ellenőrizhetetlen módon rögtön kiírják, hogy éppen hány ember nézegeti ugyanazt, amit Te, és ezzel azt az érzetet kelti a vásárlóban, hogy hajjaj, gyorsan meg kell venni a jegyet, mert mindjárt elfogy. Kezdődik az elme harca, a vágy kezdi legyőzni a racionalitást.

Csak ezen az egy képen kapásból 6 dologgal próbálnak rávenni a minél hamarabbi kattintásra. Nagyon népszerű, 38 személy nézi ugyanezt, már csak 3 hely maradt, hamarosan elfognak a jegyek, a jegyeknek már 1%-a sincs meg, és alul még egy zöld csík is megy a 100% irányába.

Aztán jön a következő trükk: ha elkezded a vásárlást, akkor először is közli az oldal, hogy a jegyek iránt óriási a kereslet, hamarosan elfogynak, de ha elég gyors vagy, akkor Te lehetsz az a szerencsés, aki meg tudja vásárolni a jegyeket.

Remek, majd ha tovább kattintasz, jön a következő manipuláció, ad egy időlimitet, hogy ha néhány percen belül nem fizetsz, akkor ugrott az álom, oda a jegy. Tehát folyamatosan sürget, azt az érzést kelti benned, hogy ne gondolkodj, csak add meg minél előbb a banki adataidat, hogy levonhassa a pénzt, Te pedig megszerezd a szinte már-már megszerezhetetlent.

Azt hiszed vége? Dehogy! Még legalább 3-4 helyen újra szól, hogy mennyire telik az idő. Elindul egy visszaszámlálás. Aztán felugró figyelmeztetések, hogy mások is érdeklődnek, és nagyon szeretnék ők is megvenni azt a jegyet, ami most éppen csak Rád vár. Persze csak akkor, ha eléggé gyors vagy.

És most jön az igazi fekete leves - AZ ÁTVERÉS!

Eddig alapvetően csak marketing - pszichológiai trükköket alkalmazott az oldal, ennek a célja tulajdonképpen nem volt más, csak az, hogy rávegyen a vásárlásra. A bennünk lévő birtoklási vágyat olyan magasra fokozza, amennyire csak lehetséges. Elhiteti Veled, hogy ez egy kihagyhatatlan ajánlat, egy soha vissza nem térő lehetőség. Viszont sietni kell a vásárlással, gondolkodni nincs idő, elő a bankkártyával.

És itt jön a következő. Rutinos internetes jegyvásárlók tudhatják, hogy az ilyen típusú oldalaknál szokott lenni egyfajta kezelési költség. Ez a jegy.hu -nál például jegyenként 2% + 200 Ft. Szóval egy átlagos jegynél (ami kerüljön mondjuk 8.000 Ft-ba) 360 Ft, ami legyünk őszinték, egy tisztességesnek mondható díj. De legalábbis semmiképpen sem komolyan megbotránkoztató. Ilyen költség a Viagogo-nál is van. És itt sem több párszáz forint, ezt a jegy áránál korrekten fel is tüntetik. Ezért jogosan azt hiszi bárki, hogy tiszta a kép, van egy díja a jegynek, ami annyi amennyi, van egy korrektnek vagy megszokottnak mondható kezelési költség, szuper. Az idő sürget, ideje kattintani és letudni végre a vásárlást.

Csakhogy a hosszú vásárlási folyamat legvégén, az utolsó kattintás előtt ha nem vagy figyelmes, akkor sok pénzt fogsz bukni. Itt ugyanis megjelenik egy ún. "foglalási díj" költségtétel is. Ez gyakorlatilag bármennyi lehet, de jegyenként a többtízezer (!!!) forint sem ritka. Márpedig a felfokozott érzelmi állapotnak köszönhetően könnyen előfordulhat, hogy az eddig többször látott és ellenőrzött összeget nem nézed meg újra, hanem egyszerűen csak minél előbb túl akarsz lenni a vásárláson, ezért gyorsan kattintasz az utolsó gombra is. Ekkor pedig levonásra kerül a kártyádról a már jócskán megemelt díj.

Megillet az elállástól való jog? Igen, de ne örülj!

Mivel interneten vásárolsz, ezért az EU előírásai szerint megillet Téged a 14 napos elállási jog. Vagyis ennyi időn belül visszamondhatod a rendelésedet (akkor is, ha kézbe kaptad a megvásárolt terméket) indoklás nélkül, és az eladó vissza kell adja Neked a vételárat. Ez azonban nem minden terméknél igaz. A törvény célja, hogy megbizonyosodhass a megvásárolt termék minőségéről, hiszen mivel nem fizikai boltban történik a vásárlás, ezért előre nem láthatod a megvásárolni kívánt terméket. Így ha rendelsz egy TV-t, de annak mégsem eléggé szép a képe, akkor visszacsomagolod, visszaküldöd és visszakapod a pénzt. Azonban néhány termékkategória ez alól kivétel. Például erotikus eszközök, intim termékek, stb. Logikus, nincs ezen mit magyarázni. És egy koncertjegy minőségén sincs mit ellenőrizni.

A Viagogo Gyakran Ismételt Kérdései között egyértelműen le van írva: ha megvetted, nem mondhatod vissza. Ha mégsem kell, akkor az oldalukon keresztül segítenek Neked eladni másnak (magyarán mást is átvernek vele), és akkor amennyiért sikerült eladni, azt a pénzt visszakapod (persze egy kis levonással). De a kezelési költséget és a foglalási díjat nem kapod vissza, azt a pénzt elveszíted.

Állítólag van, aki még rosszabbul járt

És ha még nem elég ez a súlyosan megtévesztő, rosszhiszemű magatartás, többen panaszkodtak már arra, hogy a megvásárolt jegy helyett csak üres boríték fogadta őket, vagy a jegy hamis volt. Ez pedig még bosszantóbb, hiszen nem elég, hogy az eredeti ár sokszorosával átvernek, még a végén jegyed sincs. Különösen problémás ez, ha nem egy 5 utcával arrébb lévő koncertre vettél jegyet, hanem mondjuk egy Real Madrid mérkőzésere Madridba, ahová közben vásároltál repülőjegyet, foglaltál szállást, stb.

Ebbe inkább jobb bele se gondolni.

 

Légy mindig nagyon körültekintő, ha az interneten vásárolsz, a Viagogo-t pedig messziről kerüld el.

Címkék: webáruház webshop fizetés

Szólj hozzá!

Az okostelefonok elterjedésével tulajdonképpen kialakult egy olyan termékkategória, amiért az emberek évről évre rendkívül sok pénzt költhetnek. A régi pedig gyorsan értéktelenedik, így elég sokat lehet bukni egy-egy újabb generáció megvásárlásán.

De mennyit? Melyiken buksz legtöbbet, és mely gyártónál a legkevesebbet? Ha ezt tudod, talán az is kiderül, melyik készüléket a legracionálisabb megvásárolni.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Legalább 45% veszteség 1 év alatt, de akár 97% is lehet!

Gyakorlatilag nincs olyan gyártó, amelyik telefonja egy év alatt ne veszítené el újkori árának közel felét, viszont van olyan, akinek a telefonjai egy év alatt szinte teljesen értéktelenek lesznek. Erre a megállapításra jutott a brit MusicMacpie, aki felmérte, hogy a használt piacon mennyit kaphatunk az egykor méregdrága telefonunkért.

Mindez azért is fontos, mert a vásárlók nagy része a használt készülékért kapott összeget amolyan "kezdőrészletnek" tekinti az új telefon vásárlásánál, vagyis ez alapján számol, hogy mennyit kell "közé tenni" a régi telefon eladási ára és az új példány vételára közé.

A legnagyobb veszteség a OnePlus vásárlókat éri, ők a vételár 97%-át is elbukhatják egy év alatt, ami döbbenetes. Gyakorlatilag teljesen eladhatatlan és értéktelen lesz egy egykor drága készülék. De nézzük inkább a listát, kezdve a legnagyobb értékvesztést produkáló gyártókkal, haladva a leginkább értéktartóig.

7. OnePlus - 97%

6. HTC - 85%

5. Huawei - 84%

4. LG - 82%

3. Google - 81%

2. Samsung - 62%

1. Apple - 45%

Bármennyire is meglepő, nem a méregdrága Apple telefonjain bukhatsz a legtöbbet, sőt. Épp azok tartják legjobban az árukat. Egy iPhone 5s-nek még mindig van a használt piacon valódi értéke (kb. 28-45 ezer Ft közötti sávban), pedig ez már egy 5 évvel ezelőtt bemutatott mobil. Ezzel szemben egy 5 évvel ezelőtti Huawei szinte nem is kapható a használt mobilpiacon.

Eddig a gyártók, nézzük a konkrét modelleket

A fenti lista alapján talán kevésbé meglepő, de az konkrét modelleket nézve is az iPhone különböző modelljei a leginkább értéktartók, aztán a Samsung modelljei következnek, a sor végén pedig a HTC, Huawei, OnePlus modellek tanyáznak.

20. HTC Desire 820 - 95%

19. Huawei Honor 5X - 94%

18. OnePlus One - 94%

...

7. Samsung Galaxy S7 - 59%

6. Samsung Galaxy S8+ - 58%

5. Samsung Galaxy S8 - 58%

4. iPhone 8 - 45%

3. iPhone 7 - 44%

2. iPhone 8 Plus - 43%

1. iPhone X - 32%

Jól látható, hogy mindegyik gyártónál a csúcsmodellek tartják legjobban az árukat, míg a kisebb modellek (pl. Samsung esetében) a listára sem kerültek fel.

Na de akkor mit éri meg a leginkább megvásárolni?

Ehhez számoljunk egy kicsit. A OnePlus 6 csúcsmobil újonnan manapság kb. 180 ezer forintba kerül. Tételezzük fel, hogy egy év múlva az utódmodell is hasonló áron kerül a boltokba, míg a használt készülékért egy évesen szinte semmit sem fogsz kapni, legyen jóindulattal 10-15 ezer forint. Tehát az új készülékhez rá kell fizetned 165-170 ezer forintot.

Egy Samsung Note 9 "csak" 335 ezer Ft ma, de kb. 62%-ot veszít évente az árából, vagyis 1 év múlva nem egészen 130 ezerért találhat gazdára, tehát az új modellhez 205 ezer forintot kell majd ráfizetni 1 év múlva.

Ezzel szemben az iPhone Xs 400 ezer forintba kerül, de egy év múlva várhatóan még mindig fogsz érte 270.000 Ft-ot kapni, így "csak" 130 ezer forintot kell majd az utódért közétenned.

Jól látható, hogy míg a listaárak tekintetében egyértelműen az iPhone-ok a legdrágábbak, addig a modellváltásoknál itt kell a legkevesebbet ráfizetni, egy OnePlus vagy egy Samsung esetében jóval többet.

Tehát az első iPhone megvásárlása valóban drága, de 2-3 cserénél más gyártók esetében a nagyobb értékvesztéssel valójában több pénzt veszítesz, mint az almás telefonok esetében.

Ne már, akkor az iPhone mindennél jobban megéri?

Természetesen nem. Ez a matek csak akkor igaz, ha a többi gyártónak is drága modelljével vetjük össze az iPhone-okat. Egy Huawei vagy Samsung csúcskészülék is hasonlóan drága, mint egy iPhone (még ha nem is annyira), ezért azok esetében van értelme összehasonlítani az értéktartást az iPhone-éval.

Ezzel szemben a többi gyártó kínál 50-60 ezer forintos árkategóriában is telefont, ami ugyan valószínűleg szinte teljesen elértéktelenedik 1-2 év alatt, de ezzel együtt sem lehet többet bukni rajta, mint amennyibe újonnan kerül.

Tehát ha felső kategóriás telefont szeretnél, akkor válassz bátran iPhone-t, értéktartása miatt biztosan nem fogsz csalódni benne, de ha olcsó készülékre vágysz, akkor az Apple egyébként sem jöhet szóba.

És még egy fontos dologról ne feledkezzünk meg! A lista a briteknél készült, amihez képest a magyar piac bizonyára más, de azért őrületes eltérések nem valószínűek. Bizonyára nem teljesen pontosak ezek a százalékok és értékvesztések, de támpontnak kiválóak.

 

Te el szoktad adni a használt mobilodat?

Címkék: iphone okostelefon android

Szólj hozzá!