A számítástechnikai blog

Ez a blog azért jött létre, hogy szaktanácsokkal szolgáljunk azoknak az embereknek, akik használják a számítógépet, de nem biztos, hogy minden trükköt ismernek, és szeretnék, ha a számítógép használata zökkenőmentesebbé válna.
A blog szerkesztője a MasterMind Számítástechnika

Tetszett? Lájkolj minket!

Tetszett? Még több tanács:

Az elmúlt hetekben másról sem lehetett hallani a rádióban, találkozni a TV reklámokban és az óriásplakátokon, minthogy Black Friday akció van itt, Black Friday akció van ott, és minden kereskedő elképesztő boldogsággal árulja a termékeit olyan hihetetlen árakon, hogy az egyszerűen elképesztő.

Aztán vannak, akik egész éjjel nem alszanak, csak hogy elsőként tudjanak a webáruházban klikkelni, tutira övék legyen a legnagyobb vásárlás.

A kérdés, vajon tényleg ilyen nagy üzlet ez a Black Friday? Nézzük meg, mert a kép kicsit árnyalt, és utólag persze könnyebb is okosnak lenni.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Mi az a Black Friday egyáltalán?

A Black Friday kifejezés természetesen USA-ból származik. Mindig a hálaadást követő első péntekre esik. Hogy miért fekete péntek? Azért, mert az amerikai cégek a statisztikákat amikor vezetik, akkor a hirtelen kiugró eredményeket fekete színnel rajzolják. Ez hagyomány náluk. És amikor kitalálták, hogy egy ilyen óriási akcióval nyitják meg a karácsonyi bevásárlási időszakot, akkor kiderült, hogy erre az emberek nagyon ráugrottak, és az eladási statisztikájuk valami elképesztően megugrott. Ezért lett fekete, és mivel mindig péntekre esett, azért lett péntek.

Ehhez képest Magyarországon a "blekkfájdéj" kifejezés gyakorlatilag egyet jelent a "nagyon nagy akció" kifejezéssel, hiszen egyrészt nem csak egy konkrét péntekre szól, hanem egyik-másik cég 1-2 hetes eltolásban hirdet ilyen akciót, másrészt nálunk van már egy egész hétig tartó fekete péntek, aztán 3 napos fekete péntek. 

Na de akkor most megéri, vagy sem?

Ez bizony ajánlat és termék függő. A mostani Black Friday akcióban volt egy csomó olyan ajánlat, ami szinten kihagyhatatlan volt. És még több olyan, aminek semmi értelme sem volt. A legtöbb akció viszont olyan ajánlat volt, ami néhány ezer forinttal volt kedvezőbb, mint amennyiért például ma meg tudnánk vásárolni ugyanazt a terméket.

Például az eMag hirdetett iPad 6. generációs táblagépet 80.000 Ft-ért, ami brutálisan jó ár (a listaára 117.000 Ft). A probléma az, hogy összesen 55 db volt belőle, ami konkrétan néhány másodperc alatt fogyott el, tehát majdhogynem nagyobb esélyed van egy lottó 5-ösre, mint arra, hogy elkapj egy ilyen terméket.

Aztán ott volt a 40 ezer forintért kínált laptop is, azzal ugyanez a helyzet. Tegyük hozzá, hogy ráadásul az egy olyan modell volt, aminek az egyetlen jó tulajdonsága az ára volt (az viszont tényleg nagyon kedvező volt). Maga a gép egyébként egy nagyon lassú, a mai kor elvárásainak éppen csak megfelelő gép volt, amit jó szívvel senkinek sem ajánlanánk. Szóval aki 1-2 másodperc alatt megvette, az jól járt az árával, de vett egy olyan terméket, amivel még sok nyűge lesz.

Aztán voltak az átverős ajánlatok. Amikor azt mondja a webáruház, hogy -50% kedvezménnyel egy iPhone 6s most csak 110.000 Ft. Tehát az eredeti ár 220.000 Ft. Namost, iPhone 6s -t szabad piacon mindenféle feketepéntek nélkül kb. 115-120.000 Ft-ért simán lehet kapni, magyarán nem egy akkora akció ez. Ráadásul az iPhone 7-et is 180.000 Ft-ért árulja az Apple, ami még mindig jóval alacsonyabb ár, mint a webáruház szerint a 6s "eredeti" ára.

Vagy például egy TV. 65"-os Samsung 4k-s televízió, 320 ezer Ft helyett 230 ezerért. Ez jó vételnek tűnik. Csakhogy ez a termék 2 hónapja simán elérhető 260 ezer Ft körüli áron (máshol), és még ma is meg lehet vásárolni máshol 238 ezer Ft-ért. Szóval jó vétel volt, de közel sem annyira, mint amennyire elsőre látszott.

Összesítés

Igazából azt lehet általánosan elmondani, hogy az esetek nagy részében az ajánlatok bár valóban jók, közel sem kihagyhatatlanul jók. Minimális árelőnyt jelenthetnek a hagyományos árakhoz képest, de igazán nagyot csak kevés esetben. Ahol pedig igazán nagy az árelőny, ott egyrészt nagy a verseny a vásárlók között is, másrészt viszonylag kevés a kínált mennyiség, ezért pillanatok alatt elfogy. A harmadik kategória pedig az, amikor olyan terméket kínálnak akciósan, amit paraméterei és tudása alapján akció nélkül egyáltalán nem javasolt megvenni.

És persze, biztosan van olyan, akinek sikerült 1-1 kihagyhatatlanul jó vételt összehozni, aki megcáfolja majd ami véleményünket. Ráadásul az ember szereti önigazolni magát azzal, hogy utólag is megmagyarázza, mennyire jó üzletet csinált. Az esetek kicsi részében ez biztosan így van, de a nagy többség esetében nem, vagy csak minimálisan.

 

Te vásároltál Black Friday akcióban valamit?

Címkék: blackfriday feketepéntek

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szamitastechnikarol.blog.hu/api/trackback/id/tr3114391718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.