A számítástechnikai blog

Ez a blog azért jött létre, hogy szaktanácsokkal szolgáljunk azoknak az embereknek, akik használják a számítógépet, de nem biztos, hogy minden trükköt ismernek, és szeretnék, ha a számítógép használata zökkenőmentesebbé válna.
A blog szerkesztője a MasterMind Számítástechnika

Tetszett? Lájkolj minket!

Tetszett? Még több tanács:

Az internetes vásárlások sokszor nagyon kecsegtetők. Kényelmes, sok esetben a bolti áraknál olcsóbb is, ráadásul könnyen és gyorsan lehet információkat beszerezni.

De a személytelenség és a nehezen lenyomozhatóság miatt a szélhámoskodások is jóval elterjedtebbek, mint a hagyományos kereskedelemben. Aztán ott vannak a határmezsgyén táncoló trükkös résztvevők, akik a megtévesztés eszközével élve próbálnak pénzt szerezni. És persze az áldozat a vásárló, aki akár Te is lehetsz.

Olvasd el, hogyan próbálnak meg átverni, hogy Te ne dőlj be nekik!

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Jegyüzérkedés mesterfokon

A Viagogo weboldal a világ legnagyobb másodlagos jegyárusító piactere - hirdeti magát az oldal. Magyarán egy olyan online felület, ahol a jegynepperkedésnek biztosítanak egy környezetet. Régi hagyomány üzérkedni a népszerű koncertek, sportesemények belépőjegyeivel, így a recept ismert, nem új. Valaki megvásárolja a jegyet listaáron, majd bízik abban, hogy a kereslet olyan nagy lesz az eseményre, hogy a jegyek elfogynak, így felértékelődnek, és amikor a hivatalos csatornákon már nem beszerezhetők, akkor drágábban el tudja majd adni őket.

Na ehhez biztosít felületet a Viagogo. Ezzel alapvetően nincs is gond, hiszen ez eddig egy sima kereskedelem, valaki megvásárol valamit, amit után haszon reményében továbbértékesít (az adózási dolgokat most hagyjuk, tegyük fel, hogy annak a kötelezettségének eleget tesz az illető). És persze benne van az is, hogy a végén nem tudja eladni, vagy csak olcsóbban, mint ahogy vette a jegyet, szóval kockáztat is. Ez rendben van így.

Oké, ilyen régen is volt, de hol az átverés?

A Viagogo ötlete alapvetően zseniális. Mesterien van felépítve az egész, ezt el kell ismerni. Csak mesterien mocsok, rendkívül szemét dolog amit csinálnak. Ráadásul egyszerre több fronton is. Szóval nem csak kicsit szemetek, hanem fekete öves szemetek.

Először is, a Viagogo mögött álló személyek a népszerűnek vélt eseményekre tömegesen felvásárolják a jegyeket, hogy gyakorlatilag ne nagyon lehessen más forrásból hozzájutni az adott esemény jegyeihez, csak rajtuk keresztül. Ez már önmagában nettó szemétség, mivel innentől nem a jegy eredeti eladói határozzák meg a jegyek valódi piaci árát, hanem a Viagogo. Aki úgy áraz, ahogy akar, illetve ahogy a kereslet alapján ki tudja belőle facsarni a maximumot.

És oké, lehet, hogy ez egy törvény betűjének megfelelő magatartás, és bizonyára az is, hiszen rengeteg átvert ember perei semmit sem érnek ellenük, de akkor is erősen manipulatív, piactorzító viselkedés, ami árt a valódi piaci környezetnek, a valódi piaci szereplőknek és persze a vásárlóknak is.

De ha ez még mind nem elég, akkor jön a legnagyobb szemétség.

Pszichológiai manipuláció, a lehető legtöbb fronton

Elképesztően profi módszerekkel, bevetve minden eszközt megpróbálnak megtéveszteni és manipulálni. Először is, a népszerű eseményeket a főlapra teszik, ezzel máris felkeltve a figyelmet (ez még korrekt). Majd ha kiválasztod, hogy mire szeretnél jegyet, akkor kezdődnek a trükkök. Teljesen ellenőrizhetetlen módon rögtön kiírják, hogy éppen hány ember nézegeti ugyanazt, amit Te, és ezzel azt az érzetet kelti a vásárlóban, hogy hajjaj, gyorsan meg kell venni a jegyet, mert mindjárt elfogy. Kezdődik az elme harca, a vágy kezdi legyőzni a racionalitást.

Csak ezen az egy képen kapásból 6 dologgal próbálnak rávenni a minél hamarabbi kattintásra. Nagyon népszerű, 38 személy nézi ugyanezt, már csak 3 hely maradt, hamarosan elfognak a jegyek, a jegyeknek már 1%-a sincs meg, és alul még egy zöld csík is megy a 100% irányába.

Aztán jön a következő trükk: ha elkezded a vásárlást, akkor először is közli az oldal, hogy a jegyek iránt óriási a kereslet, hamarosan elfogynak, de ha elég gyors vagy, akkor Te lehetsz az a szerencsés, aki meg tudja vásárolni a jegyeket.

Remek, majd ha tovább kattintasz, jön a következő manipuláció, ad egy időlimitet, hogy ha néhány percen belül nem fizetsz, akkor ugrott az álom, oda a jegy. Tehát folyamatosan sürget, azt az érzést kelti benned, hogy ne gondolkodj, csak add meg minél előbb a banki adataidat, hogy levonhassa a pénzt, Te pedig megszerezd a szinte már-már megszerezhetetlent.

Azt hiszed vége? Dehogy! Még legalább 3-4 helyen újra szól, hogy mennyire telik az idő. Elindul egy visszaszámlálás. Aztán felugró figyelmeztetések, hogy mások is érdeklődnek, és nagyon szeretnék ők is megvenni azt a jegyet, ami most éppen csak Rád vár. Persze csak akkor, ha eléggé gyors vagy.

És most jön az igazi fekete leves - AZ ÁTVERÉS!

Eddig alapvetően csak marketing - pszichológiai trükköket alkalmazott az oldal, ennek a célja tulajdonképpen nem volt más, csak az, hogy rávegyen a vásárlásra. A bennünk lévő birtoklási vágyat olyan magasra fokozza, amennyire csak lehetséges. Elhiteti Veled, hogy ez egy kihagyhatatlan ajánlat, egy soha vissza nem térő lehetőség. Viszont sietni kell a vásárlással, gondolkodni nincs idő, elő a bankkártyával.

És itt jön a következő. Rutinos internetes jegyvásárlók tudhatják, hogy az ilyen típusú oldalaknál szokott lenni egyfajta kezelési költség. Ez a jegy.hu -nál például jegyenként 2% + 200 Ft. Szóval egy átlagos jegynél (ami kerüljön mondjuk 8.000 Ft-ba) 360 Ft, ami legyünk őszinték, egy tisztességesnek mondható díj. De legalábbis semmiképpen sem komolyan megbotránkoztató. Ilyen költség a Viagogo-nál is van. És itt sem több párszáz forint, ezt a jegy áránál korrekten fel is tüntetik. Ezért jogosan azt hiszi bárki, hogy tiszta a kép, van egy díja a jegynek, ami annyi amennyi, van egy korrektnek vagy megszokottnak mondható kezelési költség, szuper. Az idő sürget, ideje kattintani és letudni végre a vásárlást.

Csakhogy a hosszú vásárlási folyamat legvégén, az utolsó kattintás előtt ha nem vagy figyelmes, akkor sok pénzt fogsz bukni. Itt ugyanis megjelenik egy ún. "foglalási díj" költségtétel is. Ez gyakorlatilag bármennyi lehet, de jegyenként a többtízezer (!!!) forint sem ritka. Márpedig a felfokozott érzelmi állapotnak köszönhetően könnyen előfordulhat, hogy az eddig többször látott és ellenőrzött összeget nem nézed meg újra, hanem egyszerűen csak minél előbb túl akarsz lenni a vásárláson, ezért gyorsan kattintasz az utolsó gombra is. Ekkor pedig levonásra kerül a kártyádról a már jócskán megemelt díj.

Megillet az elállástól való jog? Igen, de ne örülj!

Mivel interneten vásárolsz, ezért az EU előírásai szerint megillet Téged a 14 napos elállási jog. Vagyis ennyi időn belül visszamondhatod a rendelésedet (akkor is, ha kézbe kaptad a megvásárolt terméket) indoklás nélkül, és az eladó vissza kell adja Neked a vételárat. Ez azonban nem minden terméknél igaz. A törvény célja, hogy megbizonyosodhass a megvásárolt termék minőségéről, hiszen mivel nem fizikai boltban történik a vásárlás, ezért előre nem láthatod a megvásárolni kívánt terméket. Így ha rendelsz egy TV-t, de annak mégsem eléggé szép a képe, akkor visszacsomagolod, visszaküldöd és visszakapod a pénzt. Azonban néhány termékkategória ez alól kivétel. Például erotikus eszközök, intim termékek, stb. Logikus, nincs ezen mit magyarázni. És egy koncertjegy minőségén sincs mit ellenőrizni.

A Viagogo Gyakran Ismételt Kérdései között egyértelműen le van írva: ha megvetted, nem mondhatod vissza. Ha mégsem kell, akkor az oldalukon keresztül segítenek Neked eladni másnak (magyarán mást is átvernek vele), és akkor amennyiért sikerült eladni, azt a pénzt visszakapod (persze egy kis levonással). De a kezelési költséget és a foglalási díjat nem kapod vissza, azt a pénzt elveszíted.

Állítólag van, aki még rosszabbul járt

És ha még nem elég ez a súlyosan megtévesztő, rosszhiszemű magatartás, többen panaszkodtak már arra, hogy a megvásárolt jegy helyett csak üres boríték fogadta őket, vagy a jegy hamis volt. Ez pedig még bosszantóbb, hiszen nem elég, hogy az eredeti ár sokszorosával átvernek, még a végén jegyed sincs. Különösen problémás ez, ha nem egy 5 utcával arrébb lévő koncertre vettél jegyet, hanem mondjuk egy Real Madrid mérkőzésere Madridba, ahová közben vásároltál repülőjegyet, foglaltál szállást, stb.

Ebbe inkább jobb bele se gondolni.

 

Légy mindig nagyon körültekintő, ha az interneten vásárolsz, a Viagogo-t pedig messziről kerüld el.

Címkék: webáruház webshop fizetés

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szamitastechnikarol.blog.hu/api/trackback/id/tr7214300059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.