A számítástechnikai blog

Ez a blog azért jött létre, hogy szaktanácsokkal szolgáljunk azoknak az embereknek, akik használják a számítógépet, de nem biztos, hogy minden trükköt ismernek, és szeretnék, ha a számítógép használata zökkenőmentesebbé válna.
A blog szerkesztője a MasterMind Számítástechnika

Tetszett? Lájkolj minket!

Tetszett? Még több tanács:

Sokszor előfordul, hogy elkezdünk valami után olvasgatni az interneten, utána pedig úton-útfélen olyan hirdetések jönnek velünk szembe, ami az adott termékről vagy témáról szól. Olyan érzés, mintha megfigyelné a számítógép, hogy mi érdekel Téged, és eszerint látnál reklámokat.

Bármennyire is sci-fi szerű a dolog, pontosan így van.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Mi ez és miért van?

Ezt a típusú hirdetést a Google remarketingnek (újramarketingelés) nevezi, vagyis amikor egy felhasználó érdeklődik valamiről, akkor neki újra és újra reklámozni fogja az adott dolgot vagy terméket, hiszen ő egy potenciális vásárló.

Konkrét példán keresztül: a TV-ben látsz egy reklámot például vadonatúj, szupervékony 4K felbontású televízió készülékről, vagy épp egy mosóporról. Nagyon szuper, de mi van, ha Neked eszed ágában sincs mosóport vagy TV-t vásárolni? Te láttál egy olyan reklámot, ami teljesen érdektelen volt számodra, tehát feleslegesen rabolta az idődet. A hirdető cég pedig kifizetett a reklám megjelenésért egy csomó pénzt, holott a nézőknek csak egy kis része számára volt hatásos a reklám.

Az interneten viszont lehet okosabban is hirdetni. Vannak hirdetési felületek, amiket akkor is a Google tölt meg hirdetéssel, ha Te ezt nem tudod (tehát nem Google oldalon jársz, hanem teljesen máshol). Itt is nyomathatják Neked a TV vagy mosópor reklámot, de pont ugyanannyira nem fog érdekelni Téged, mint a TV-ben sem. Viszont ha a Google tudja, hogy Te például épp kerékpárok után nézelődtél, akkor már nagyon okosan tud Neked ugyanazon a felületen kerékpárokról szóló hirdetéseket mutatni. Ez már sokkal inkább az aktuális érdeklődési körödbe tartozó hirdetés, tehát jóval nagyobb eséllyel fogsz rákattintani a hirdetésre, és sokkal nagyobb eséllyel lesz belőled vásárló.

Magyarán ha két felhasználó egyszerre, egy időpontban megnézi ugyanazt a weboldalt, akkor ugyan a weboldal tartalmi része tökéletesen megegyezik egymással (bár ez se feltétlenül van így), mégis az oldalon lévő reklámok különböznek egymástól. Az egyik felhasználó kerékpár reklámot lát, a másik pedig mosógépet.

Hogyan tudja a Google, mi érdekel Téged?

Egyszerűen. Megkérdezi a reklámozó partnereitől. Na jó, ezt tegyük tisztába. Tegyük fel, hogy elmész egy kerékpár kereskedő weboldalára. Ez a kerékpár kereskedő mondjuk szokott hirdetni a Google-ön keresztül a weben. Amikor Te az ő weboldalán jársz, akkor a weboldal letárol a számítógépedre egy kis követőkódot (cookie). Aztán ha olyan oldalon jársz, ahol a Google adja el a hirdetési felületet, akkor a hirdetés betöltése előtt megnézi, hogy van-e a gépeden valamilyen kis követőkód. Ha talál, akkor a követőkódból be tudja azonosítani, hogy melyik reklámozó partnerének melyik hirdetése az, ami arról szól, amit Te nézegettél az interneten. És akkor ezt a hirdetést fogja Neked megmutatni. Ha nem talál ilyen követőkódot a gépeden, akkor természetesen véletlenszerűen fog kiválasztani egy hirdetést a hirdetői közül.

Kinek jó ez?

Mivel általában a Google nem a hirdetések megjelenése után kap pénzt a hirdetőktől, hanem a hirdetésekre történő kattintásért, ezért nagyon fontos a Google-nek, hogy olyan hirdetést mutasson, ami nagyobb eséllyel érdekes számodra, hiszen ha nem érdekel, nem kattintasz rá, ha pedig igen, akkor nagyobb esély van arra, hogy kattintani is fogsz. Márpedig neki ebből van pénze.

Persze jó a reklámozó cégnek is, hiszen nem vaktában lövöldöznek a hirdetésükkel (ahogyan például a TV reklámok), hanem konkrét érdeklődőnek, potenciális vásárlónak tudnak reklámozni. Így pedig sokkal többet ér a hirdetés, jobban megéri neki így hirdetni.

És igazából Neked se rossz ez, hiszen maga a reklám így is, úgy is ott lenne (bár reklám  blokkoló alkalmazássalakár ezt is megszüntetheted), ha pedig már mindenképp reklámot kell nézned, legalább legyen olyan, ami érdekel is Téged. Végülis ha egy reklámban látsz meg egy jó akciót valamire, amit amúgy is megvennél, azzal Te is csak jól járhatsz.

Hogyan "menekülhetsz" ettől?

Ha Téged ez zavar, akkor három lehetőséged is van rá, hogy ezt elkerüld. Az első, hogy használd a böngésződet inkognitó vagy privát módban (olvasd el erről szóló cikkünket), így a weboldalak nem tudnak követőkódokat eltárolni a számítógépeden. A másik lehetőség, ha Te manuálisan törlőd a követőkódokat a böngésződből, bár ez eléggé macerás. Ha mégis szeretnéd, akkor a böngésző beállításainál tudod megtenni. A harmadik lehetőség pedig ha magukat a reklámokat blokkolod teljesen, így hiába tárol követőkódot a gépeden egy weboldal, annak tulajdonképpen semmilyen hatása nem lesz.

 

Te szoktál találkozni olyan reklámokkal, amik szinte olvassák a gondolataidat?

Címkék: cookie adwords remarketing követőkód

Szólj hozzá!

WiFi-t szinte mindenki használ, de szinte senki se tudja, hogy mégis ez hogyan működik, milyen veszélyei vannak, mitől függ, hogy hol van jelerősség és hol nincs, mitől gyors vagy mitől lassú, és biztonságos, vagy sem. Egyáltalán mitől lehet nem-biztonságos?

Ezeket fogjuk most megnézni, és a biztonság-sebesség-hatótáv hármas egymással összefüggésben is van.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Mi az a WiFi? "Honnan jön"? Egy kis gyorstalpaló

Csak nagyon gyorsan és röviden: A WiFi a vezeték nélküli mikrohullámú kommunikációs szabványnak az elnevezése. Számos helyen és formában lehet használni, a legáltalánosabb a lakossági körökben egy WiFi Router (ejtsd: rúter) és valamilyen számítógép (ide értve az okostelefonokat és táblagépeket is) közötti vezeték nélküli adatkommunikáció.

Sokan úgy tekintenek a WiFi-re, hogy a WiFi az internet. Ez közel sem így van, de a többség valóban csak erre használja. Az internet modemen keresztül eljut a router-be, ami vezetékes és/vagy vezeték nélküli kapcsolódást tesz lehetővé különféle eszközök számára. Szóval a router a központ (útválasztónak is hívják), ehhez kapcsolódnak a különféle eszközök kábellel vagy vezeték nélkül, és ezen keresztül érjük el az internetet. Szóval okos kis kütyü.

A WiFi jelet tehát a router "szórja", és erre a WiFi jelre csatlakozunk az eszközeinkkel. De sok minden múlik a beállításokon.

Sebesség

Ott van például a sebesség. Hiába a manapság oly népszerű extra gyors internet előfizetés, hiszen ha a routerünk és eszközeink képessége és/vagy beállításai nem megfelelőek, akkor ennek töredékét használhatjuk. Simán előfordulhat, hogy van egy 100 mbit/mp sebességű internet előfizetésed, simán lehet, hogy a laptopodon már csak 5-10 mbit/mp sebességet érsz el. És mivel lassúnak érzed, kézenfekvő: növelni kell a sávszélességet, és már hívod is a szolgáltatódat, hogy nagyobb sávszélességre van szükség, így előfizetsz a nagyobb csomagra.

Könnyen lehet, hogy néhány beállítás megváltoztatása csodákat művel, legrosszabb esetben a router vagy WiFi kártya csere szükséges.

Beállításoknál érdemes megnézni, hogy amennyiben ún. dual band-es eszközöd van, akkor ne csak a régebbi 2,4 GHz-es frekvenciát használja, hanem a modern 5 GHz-est is, mert ezen jóval nagyobb sebesség érhető el. A másik, hogy a biztonsági beállításoknál érdemes a WPA2 titkosításnál az AES titkosító metódust választani, ugyanis ha automatikusra vagy TKIP-re van állítva, akkor kapásból korlátozza a WiFi sebességét 54 mbit/mp-re, hogy a régi (12 évnél öregebb) WiFi eszközök is tudjanak csatlakozni. Ha ennyire régi eszközeid nincsenek, akkor nincs erre szükséged, válaszd az AES-t, ami ráadásul sokkal biztonságosabb is.

Biztonság

Ha már a biztonságnál járunk. A WiFi hálózatokat azért kell jelszóval védeni, mert aki csatlakozik a WiFi-hez, az a hálózatod tagja lesz, vagyis innentől hozzáfér minden olyan eszközhöz, ami a hálózat tagja. Ha pl. vannak megosztott mappáid a számítógépen (külön jelszavas védelem nékül), akkor azokhoz az adatokhoz hozzáfér bárki, aki a WiFi-re csatlakozik.

Célszerű, ha a WiFi jelszava minél bonyolultabb, hiszen annál nehezebb feltörni. Ezen kívül fontos, hogy megfelelő titkosítási típus legyen kiválasztva (ez manapság a WPA2, azon belül pedig AES titkosítási metódus). Hozzátesszük, hogy manapság már a WPA2 sem feltörhetetlen, de a fejlesztők évek óta fejlesztik a még biztonságosabb WPA3-at, ami hamarosan elérhető lesz.

Szintén növeli a biztonságot, ha használsz vendég hálózatot (már ha a routered tud ilyet). Ez azt jelenti, hogy ugyanaz a router két külön WiFi hálózatot hoz létre, ahol a "fő" WiFi mindenhez hozzáfér (tehát a hálózat összes eszközét látja), a vendég WiFi viszont csak és kizárólag az internet irányába folytathat kommunikációt, vagyis aki erre csatlakozik, az a hálózat többi tagját nem látja, nem fér hozzá illetéktelenül az adataidhoz. A vendég WiFi-t hagyhatod kódolatlanul is, de akár védheted ezt is jelszóval (természetesen másik jelszót állíts be, mint a fő WiFi hálózatodnál).

Hatótáv

A hatótáv a legnehezebb kérdés. Lehet trükközni olyanokkal, hogy régiónál nem Magyarországot, hanem mondjuk USA-t választani, mert ott elvileg nem annyira szigorúak a sugárzási korlátozások, mint az EU-ban, de ez önmagában nem váltja meg a világot. Tudni kell, hogy bár az 5 GHz-es frekvencia gyorsabb, de kisebb hatótávval rendelkezik, sokkal érzékenyebb a különféle tereptárgyakra, akadályokra.

Szintén a hatótáv ellensége az interferencia. Ha több WiFi router is van a környéken, akkor azok egymást könnyedén zavarhatják. Sőt, a 2,4 GHz-es frekvenciának még a mikrohullámú sütő működtetése is zavart tud okozni. A router beállításainál megadhatod, hogy a router melyik csatornát (channel) használja. Gyárilag általában automatikusra van téve, de ezt megváltoztathatod. Ez a frekvencia változtatását jelenti. Alapvetően marad a 2,4 GHz vagy az 5 GHz, de azon belül minimálisan lehet állítani, hogy pontosan melyik frekvenciát is akarod használni. Ennek a beállításához érdemes feltérképezni a közelben lévő WiFi hálózatokat, hogy kiderüljön, mely csatornákat használják a többiek, és olyan csatornát választani, amelyik a lehető legtávolabb van a többitől.

A hatótáv növelésére használhatsz még nagyobb teljesítményű antennát is, végső esetben pedig jelerősítőt, ami a megfogott WiFi jelet sugározza tovább.

Hol kell beállítani ezeket?

A fentieket a router menüjében kell beállítani, ami közepes szintű számítástechnikai tudást igényel. A legtöbb router esetében a 192.168.0.1vagy a 192.168.1.1címen érheted el ezt a felületet, de ha nem működik, akkor a számítógépeden megnézheted a kapcsolat tulajdonságainál, hogy mi a router IP címe.

Ha bizonytalan vagy a beállításokkal kapcsolatban, akkor inkább ne nyúlj hozzá, mert néhány rossz beállítással bármikor "megszüntetheted" az internetet. Inkább fordulj szakemberhez, de azért jó ha tudod, milyen lehetőségeid vannak.

 

Neked jól működik a WiFi-d?

Címkék: wifi router internet sávszélesség

1 komment

Hiába az EU roaming(vagyis az EU-n belüli roaming-mentes telefondíjak), könnyen előfordulhat, hogy az EU-n kívülre megyünk nyaralni, márpedig akkor fizetni kell a külföldi telefonálásért, sok esetben nem is keveset.

De ha ügyes vagy, akkor ezt elkerülheted, nem kevés pénzt megspórolva.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Használd ki az okostelefon és az internet előnyeit

Ugyanis manapság mindent el tudsz intézni okostelefon segítségével interneten keresztül. Sokat beszéltünk már a Viberről, FaceTime-ról, Skype-ról és a Messengerről, mégis valahogy kevésbé jut eszünkbe akkor használni ezeket, amikor igazán kellene.

Szóval ha külföldön vagy, akkor egyszerűen csak keress egy WiFi-t (ez azért nem jelenthet túl nagy kihívást), és máris indíthatsz normál telefonhívást vagy akár videohívást is a fenti alkalmazásokkal. Ezek a hívások csak internetes adatforgalmat generálnak. Nincs percdíj, nincs roaming díj.

Melyiket használd?

A Skype ezek közül a legrégebbi, de okostelefonokon kevésbé elterjedt, inkább számítógépen használják. De persze hívhatsz Te a telefonoddal számítógépet is.

A FaceTime az Apple saját alkalmazása, ami tökéletes, de csak almások tudják egymás között használni. Szóval tök jó, ha iPhone-od van, és a másik fél (akit hívni szeretnél) is Apple-t használ, akkor használhatod, de ha a másik fél androidos, akkor sajnos a FaceTime kiesett a lehetőségek közül.

Aztán ott a Viber. Valójában a FaceTime okozta korlátok leküzdése volt a fejlesztők célja. A Viber minden tud, amit csak kellhet. Sőt! Mindent is. Üzenetküldés, fotó küldés, videó küldés, titkos üzenet, hanghívás, videóhívás. És ami a legjobb: sokféle platformra kiadták. Használhatják androidosok, iPhone-osok, és persze létezik számítógépre kiadott változata is, legyen szó Windows vagy Mac rendszerről.

A Messenger pedig a Facebook saját csevegője, ami alapvetően egy chat felület volt, manapság pedig már elég sok mindent tud. Fájl átvitel, titkos beszélgetések (hasonlóan a Viber-éhez), hanghívások, stb. Előnye, hogy akinek van Facebook-ja, annak van Messenger-e is. Szóval nagyon elterjedt.

Ezek után mégis melyiket érdemes használni? Ha iPhone-os körökben mozogsz, akkor egyértelműen a FaceTime a legjobb választás, de ha nem csak az almásokra gondolunk, akkor talán a Viber a nyerő.

 

Használj külföldön Viber-t, így sok pénzt spórolhatsz meg a telefonszámlán.

Címkék: messenger skype facetime viber tippek-trükkök

Szólj hozzá!

Ha használsz okostelefont, akkor a Vibert bizonyára nem kell bemutatni. Ez egy üzenetküldő alkalmazás, ami internet alapon működik, vagyis kikerüli a mobilszolgáltatót (ott csak az adatforgalom jelentkezik, de sms díj vagy percdíj nem).

Van viszont egy olyan funkciója a Vibernek, amit a legtöbb napi szintű felhasználója sem ismer. Pedig bizonyos esetekben nagyon hasznos lehet, igaz, hogy ugyanennyire rémisztő is, sőt, rendkívül veszélyes is lehet.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

A titkok mindig izgalmasak, de nem biztos, hogy jók is

Ugyanis lehetőség van a Viberen titkos beszélgetések lebonyolítására. Ez arról szól, hogy a csevegést védheted jelszóval (ujjlenyomatos mobiloknál akár ujjlenyomattal is), valamint akár rejtetté is teheted, szóval az sem látszik, hogy egyáltalán van beszélgetésed a partnerrel.

Ez már önmagában eléggé izgalmas, hiszen simán tudsz úgy csevegni egy beszélgetőpartnerrel, hogy annak láthatóan ne legyen nyoma, és más ne tudja elolvasni azt véletlenül se. Még akkor se, ha a telefonodat az asztalon felejted, amíg kimész inni egy kávét.

De a Viber tovább ment. A titkos beszélgetésekben az üzenetek önmegsemmisítő funkcióval vannak felszerelve, vagyis beállíthatod, hogy 1-1 üzenet mennyi ideig maradjon meg elolvasás után. Gyárilag 1 perc van beállítva, de ezt szigoríthatod néhány másodpercre is, vagy lehetsz megengedőbb is. Ilyenkor amint elolvassa a másik fél az üzenetet, akkor elindul a háttérben egy számláló, és ha lejár a beállított idő, akkor egyszerűen mindkettőtök készülékéről eltűnik az üzenet. Nyomtalanul és véglegesen. Ez igaz egy elküldött fotóra is, szóval akár küldhetsz úgy fényképet, hogy azt csak pl. 10 másodpercig láthatja a másik, és utána nem fér hozzá.

Okos trükknek tűnhet, hogy a felhasználó készít egy képernyőfotót a telefonjával, így kijátszva a Vibert, és megörökítve a képernyő tartalmát. Igen ám, de amint ezt megteszed, a Viber azonnal szól a beszélgetőpartnernek, hogy figyelem, Te lefotóztad a képernyődet (természetesen azt nem tudja, ha a képernyődet egy másik eszközzel fotózod le).

Miért olyan jó ez a funkció?

Számos esetben lehet szükség arra, hogy olyan formában tudj valakivel beszélgetni, hogy az a lehető legbiztonságosabb legyen. Például ha egy jelszót kell megadnod valakinek ideiglenesen, akkor ez egy egészem biztonságos módszer. De ugyanígy sok egyéb esetben jól jöhet a titkos, rejtett beszélgetés lehetősége.

De mitől rémisztő és veszélyes?

A modern világnak szerves része az okostelefon. Mindenhol Veled van, mindenhol könnyedén tudsz másokkal kommunikálni. És mivel nagyon könnyű mással kommunikálni, ráadásul mivel nem személyesen teszed ezt, ezért az emberben természetesen megtalálható gátlások is sokkal kisebbek, így sajnos a modern kor megcsalásainak legfőbb segédeszköze is az okostelefon. Végtelenül egyszerű és kényelmes azon flörtölni a férj/feleség háta mögött, mindig lehet lopva pötyögni pár sort, és nagy mértékben elősegíti az olyan titkos kapcsolatok és randik létrejöttét, amik okostelefon nélkül szinte biztos, hogy sosem jöttek volna létre.

A probléma az állandó odafigyelés, hogy mindig minden üzenet törölve legyen, hiszen ugye nagymértékben növeli a lebukás esélyét, ha az üzenetek előzményei ott vannak a telefonban. És emiatt nagyon jó eszköz a Viber titkos beszélgetés funkciója az ilyen beszélgetésekhez. És mivel még egyszerűbb és még kisebb a lebukás esélye, ezért még nagyobb mértékben segíti elő az ilyen típusú kapcsolatok létrejöttét a Viber, mint önmagában az okostelefon.

Ez pedig rendkívül rémisztő, hogy gyakorlatilag mindenkinek a zsebében ott van egy komplett titokdoboz, abszolút előkészítve házasságok tönkremenetelét.

Hogyan lehet használni?

Na de a kést se szidjuk azért, mert épp le is lehet szúrni vele valakit, ezért a Vibert se ítéljük el azért, hogy készít egy nagyon biztonságosan használható csevegőfelületet. Nem kell rossz célra használni, és akkor ez egy tök jó fejlesztés.

Ha megnyitod a Vibert, akkor egyszerűen indíts el egy csevegést. Felül a partner neve mellett kattints a lefelé mutató nyílra, és kattints a Titkos csevegés megnyitása fülre. Egy lakattal jelzi a Viber, hogy épp nem normál csevegésben vagy, hanem titkos csevegésben.

Ekkor viszont még ott lesz simán a többi beszélgetés között a beszélgetésed. Ha el szeretnéd rejteni, akkor a titkos beszélgetésben kattints a partner neve melletti lefelé mutató nyílra, majd a Csevegés információk és beállítások menüpontra. Alul tudod kiválasztani a csevegés elrejtése opciót. Ekkor tudod külön PIN kóddal (vagy ujjlenyomattal) zárolni a beszélgetést, és innentől a csevegésed már nem lesz a Csevegések listában. Ha meg szeretnéd nyitni, akkor ki kell keresned a partnert, és felülről lenyitva újra belemenni a titkos csevegés ablakba. Itt el fogja kérni a beállított PIN kódot vagy az ujjlenyomatodat, és indulhat a titkos üzenetküldés.

 

Ha szükséged van rá, akkor használd a Viber titkos csevegés funkcióját, de csak jó célra!

Címkék: viber

Szólj hozzá!

Épp most zajlik a férfiak számára az elmúlt 4 év legfontosabb eseménye. A foci VB. A számítástechnika pedig a futball világbajnokságban is teret nyer.

Megmutatjuk, hogyan lehetsz teljesen naprakész.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

A Google mindent visz

Szinte már meg sem lepődünk azon, hogy a Google ilyen szinten beleállt a foci VB témába. Hiszen tényleg nehéz lenne manapság ennél nagyobb erejű világeseményt találni. De nézzük, mit is csinál a Google.

A nyitólapon kapásból egy focis kép fogad, alatta zászlókkal. Már ez annyira aktuális, hogy azoknak az országoknak látod a zászlóit, amelyek aznap játszani fognak. A főkép is az egyik aznapi válogatottról szól. Aztán kattints a főképre. Máris láthatsz a VB-vel kapcsolatosan gyakorlatilag mindent. Itt láthatod a mérkőzéseket (időpontokkal, eredményekkel, stb.). Akár előzetes információkat is az elkövetkező meccsekről, ami a FIFA hivatalos oldalára navigál Téged.

De egy kattintással láthatod a foci VB-ről szóló híreket, de könnyedén informálódhatsz a népszerű játékosokról is. Vagy láthatod a világbajnokság aktuális állását is, akik pedig vizuálisabban szeretnek tájékozódni, azoknak ott az ágrajz, amiből igazán jól látszik, hogy ki hogy áll a VB-n (természetesen ez már csak a csoportmérkőzések lejátszása után lesz érdekes). A statisztikák fülön pedig a VB főbb statisztikáit láthatod: gólok, gólpasszok, sárga lapok.

Meccs közben is naprakész lehetsz - és utána is

Ha a Mérkőzések lapon rákattintasz valamelyik mérkőzésre, akkor az adott meccsről kaphatsz részletes információkat. Ha a meccs még nem kezdődött el, akkor főként pár érdekességet, illetve a Statisztikák fülön a győzelmi esélylatolgatást láthatod. Ha a meccs már elkezdődött (vagy befejeződött), akkor pedig részletes adatokkal szolgál a mérkőzésről. Az Idővonalon láthatod a meccs főbb eseményeit, de megtekintheted a csapatok hadrendjét a Felállásokra kattintva.

A Statisztikák fülön pedig a meccs legfőbb statisztikáit láthatod, élőben (!). Lövések, kapura veszélyes lövések, labdabirtoklási arányok, szabálytalanságok, sárga és piros lapok, lesek, szögletek. Mindezt úgy, hogy a meccs közben ez élőben, folyamatosan frissül.

A hírek fül alatt pedig az adott meccsről szóló híreket találod meg.

 

Ha szereted a focit, akkor nézd meg a Google összeállítását, ha pedig nem, akkor küldd el ezt a levelet a fociszerető ismerőseidnek, örülni fognak neki. És vigyél mellé egy hideg sört is :-)

Címkék: tippek-trükkök focivb2018 foci vb 2018

Szólj hozzá!

Az életben minden unalmassá tud válni, ha nem változatos. A számítógépeden is beállítasz egy nagyon jó kis háttérképet, ami eleinte baromira tetszik, majd szépen idővel unalmassá válik.

De ennek vége, mutatunk egy trükköt!

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Legyen a háttered egy komplett fényképalbum!

Tegyük fel, eddig beállítottál a gyerekről, unokáról vagy a házastársadról egy fotót háttérnek. Aztán ha meguntad néhány hét vagy hónap után, akkor lecserélted.

Ha Windows 7-et vagy 10-et, vagy Macintosh-t használsz, akkor viszont beállíthatsz úgy hátteret, hogy kiválasztasz egy mappát, majd a benne lévő összes fotó közül kipiálgatod azokat, amikből szeretnél háttérképet. Utána beállíthatod, hogy a kiválasztott háttérképeket milyen időközönként váltogassa a Windows. Itt akár egészen gyakori (10 másodpercenként) időzítéstől kezdve akár a naponkénti cseréig választhatsz. Végül beállíthatod azt is, hogy a képek egymás utáni sorrendben váltogassák egymást, vagy véletlenszerűen.

Ha legalább 8-10 fényképet állítasz be háttérnek, akkor garantáltan sokáig fog új hatást nyújtani, és nem lesz egyből unalmas és megszokott.

Így állíthatod be

Először is célszerűen  hozz létre egy olyan mappát, amibe azokat a képeket fogod bemásolni, amiket szeretnél háttérnek beállítani.

Ha Windows 7-et használsz, akkor az asztalon (tehát a jelenlegi háttérképen bárhová, csak ne ikonra) kattints jobb egérgombbal, és válaszd a "Személyre szabás" menüpontot. Alul kattints az "Asztal háttere" gombra. A "Kép helye" résznél a legördülő menüből kiválaszthatod, hogy hol vannak a választott fotóid, vagy a "Tallózás..." gombra kattintva a számítógép bármely mappáját választhatod. Alul állítsd be a képváltás gyakoriságát, és hogy véletlenszerű sorrendben történjen-e a képek váltogatása. Laptop esetén beállíthatod, hogy akkumulátorhasználat esetén szüneteltesse-e a diavetítést. Ezzel energiát takaríthatsz meg, és nem fog olyan hamar lemerülni a laptopod. Ha kész vagy, kattints a "Módosítások mentése" gombra, és el is készült a dinamikus háttered.

Windows 10 esetén ugyanígy az asztalon jobb gombbal kell kattintanod, majd a "Személyre szabás" menüpontot választanod. Feljön a Gépház háttérre vonatkozó beállítási felületet. A "Háttér" résznél a legördülő menüből válaszd ki a "Diavetítés" lehetőséget. Ezt követően a "Tallózás" gombra kattintva válaszd ki, mely mappa fotóit szeretnéd beállítani háttérnek, majd a képváltás gyakoriságát, valamint, hogy véletlenszerű legyen a képek sorrendje vagy sem. Itt is beállíthatod, hogy akkumulátoros üzemnél ne váltogassa a képeket, így energiát megtakarítva. Ha kész vagy minden beállítással, egyszerűen csak zárd be a Gépház ablakot, és ezzel kész is van a dinamikus háttérbeállításod.

Macintosh számítógép esetén pedig kattints jobb gombbal az Íróasztalra, válaszd ki az "Íróasztal hátterének módosítása..." lehetőséget. Bal oldalon kiválaszthatod a fotókat tartalmazó mappát, jobb oldalon pedig a képek alatt pipáld be a "Kép módosítása" lehetőséget, és add meg, mennyi időközönként váltogassa a fotókat. Itt is választhatsz véletlen sorrendet, ahogy a Windows-os rendszereknél is. Ha kész vagy a beállításokkal, egyszerűen csak zárd be ezt az ablakot, és nincs más dolgod.

 

Próbáld ki a dinamikus háttérkép adta lehetőségeket, biztosan tetszeni fog.

Címkék: windows tippek-trükkök

Szólj hozzá!

Talán meglepő, de a Google az online zenestreamelésben nem igazán vett részt eddig. Voltak próbálkozások, de igazán komoly piaci szereplővé nem tudott válni. Márpedig amibe belekezd a Google, ott általában a piac meghatározója lesz. Most is ez a cél, jön a YouTube Music.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Mi az a zenestreamelés?

A zenestreamelés az okostelefonok elterjedésével indult. A lényeg, hogy egy mobilapplikáción keresztül gyakorlatilag bármilyen zenét hallgathatsz, online, interneten keresztül. Vannak zenelisták, választhatsz hangulat szerint, vagy akár alkalomhoz illő dalokat is. Az online zenepiac nagy szereplője a Spotify (korábban írtunk róla), és az Apple Music.

Jön a YouTube Music. De miben lesz más?

A Google a YouTube videómegosztó égisze alatt szeretne a zenestreamelős piac részese lenni. Az alap üzleti modell hasonló lesz a Spotify-hoz, vagyis ingyenesen is használható lesz, ekkor viszont el kell viselnünk a reklámokat. Aztán ott lesz a YouTube Music Premium, ami ugyan havi 9,99 dollárba kerül (kb. 2500 Ft), cserébe viszont nincs reklám, és bármit meghallgathatsz, kitűnő minőségben.

Oké, ez eddig ugyanaz, mint a Spotify. Miben lesz jobb? A Google a felhasználói szokásairól, zenei ízléséről és preferenciáikról sokkal többet tud, mint bármelyik másik zeneszolgáltató, így elvileg sokkal pontosabban tud az ízlésünknek megfelelő dalokat ajánlani/játszani nekünk. Ebből adódóan elvileg jobban fogjuk szeretni a YouTube Music-ot, mint mondjuk a Spotify-t.

A Google ígérete szerint az intelligens asszisztensüknek köszönhetően folyamatosan a zenehallgatási szokásaidnak és a napszaknak megfelelő zenéket fog Neked ajánlani. Sőt, állítólag annyira ügyes lesz, hogy a helyszínekből és egyéb adatokból azt is tudja, hogy Te éppen dolgozol, sportolsz, pihensz, utazol vagy épp kertészkedsz, és ezekhez a tevékenységekhez fogja igazítani a zenei kínálatot. Simán megtanulja, hogy milyen stílusú zenéket szeretsz hallgatni a munkahelyeden, milyet az autódban, és így tovább.

Mikortól érhető el a YouTube Music?

Idén május 22-től már elérhető a Google új szolgáltatása, a rossz hír, hogy nem Magyarországon. Első körben USA, Dél-Korea, Mexikó, Ausztrália és Új-Zéland lakosai  örülhetnek, második körben pedig további 14 országban lesz elérhető ez a szolgáltatás. Magyarország sajnos a második körös országok között sem szerepel, így egyelőre bizonytalan, hogy mi mikor élvezhetjük a Google zenéit, minden esetre bizakodjunk benne, hogy minél előbb hozzánk is elér ez az újdonság.

Ha szeretnél elsőként értesülni róla, hogy mikor lesz elérhető nálunk a YouTube Music, akkor feliratkozhatsz a https://music.youtube.comcímen az email címeddel, és fogsz kapni a Google-től értesítést emailben az indulásról.

 

Te használsz valamilyen zenestreamelő szolgáltatást?

Címkék: youtube google music youtube music

Szólj hozzá!

Na jó, ez tényleg egy baromságnak hangzik, a Facebook mégis azt kéri, hogy küldj magadról meztelen fotókat neki, így akar megvédeni Téged. De mitől? És hogyan? Mindjárt kiderül.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

A bosszúpornó korát éljük

A mai tinédzsereknél nagyon "divatos" bosszú (pl. egy megcsalás, vagy egy csúnya szakítás után), hogy az exről kompromittáló fotókat tesznek fel az internetre. Egyfelől ez ellen egyszerűen lehet védekezni, szimplán nem kell a partnernek adni olyan fotót, amivel később visszaélhet.

A Facebook viszont merészet lép. Azt kéri a felhasználóitól, hogy küldjenek a felhasználók meztelen fotót magukról, és ezzel fogja megvédeni őket. De hogyan?

A prevencióra alapoznak

Mit csinál a Facebook a fotókkal? Digitálisan feldolgozzák őket, amolyan digitális ujjlenyomatot készít a fotóról. Ezt követően a Facebook "fekete listára" teszi ezt a digitális lenyomatot, így pedig azt ígéri, hogy később bármilyen felhasználó szeretne meztelen fotót feltölteni az adott személyről, akkor az nem fog megjelenni, hiszen "megismeri" az érintett személyt.

A Facebook ígérete szerint mindössze egy nagyon szigorúan válogatott ötfős csapat fogja látni a feltöltött meztelen képeket, és mindössze addig, amíg ez a digitális leképezés meg nem történik. Ezt követően az ígéret szerint véglegesen törlése kerülnek a fényképek, és már csak a digitális leképezésük marad meg.

Ez a funkció egyelőre csak az USA-ban, Kanadában, Ausztráliában és Angliában érhető el, így mi még nem használhatjuk. Ezzel együtt erős kétségeink vannak arról, hogy ezzel vajon tényleg megvédjük magunkat a bosszútól, vagy éppen így kockáztatjuk, hogy illetéktelenül kikerüljön a féltett fotónk a netre.

 

Te feltöltenéd a Facebook-nak a féltett fotóidat, hogy így védjen meg a visszaélésektől?

Címkék: facebook bosszúpornó

6 komment

Két hete írtunk a GDPR uniós adatvédelmi irányelvről, a múlt héten pedig ezzel szoros összefüggésben a telefonhívások rögzítéséről. Továbbra is a GDPR kapcsán írunk, de manapság ez a téma talán az egyik legfontosabb az internetes körökben, és részben Téged is érint. Nem is kis részben.

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

Elfogadtatnak Veled mindenféle nyilatkozatot

Alapvetően a GDPR-ben megfogalmazott adatvédelmi irányelvek nem merőben új dolgok, korábban is voltak a témában szabályozások, most "mindössze" az történik, hogy egységesítik ezeket a szabályozásokat EU szerte, és szigorítják, finomítják a szabályokat, amivel egyre nagyobb mértékben próbálják védeni a felhasználók személyes adatait.

Ez eddig rendben is van, de van egy de. Az őrületes szabályozásnak hála átestek a ló túloldalára, ezért papír hegyeket és szabályzatokat kell gyártani a cégeknek. Ugye csak akkor kezelhet egy cég személyes adatodat, ha Te ahhoz hozzájárultál. Mondunk egy extrém példát: van egy mobiltelefonod, ami a cégedé vagy a munkáltatódé, tehát nem a Te saját tulajdonod. Mivel ez egy cég tulajdona, így minden rajta tárolt tartalom is a cég tulajdonában van. De például mi van, ha ebben a telefonban el van mentve privát ismerősöd (tehát nem ügyfél) telefonszáma? Például szülők, gyerekek, barátok, rokonok, ilyesmi. A telefonszám ugye személyes adat, és mivel semmilyen jogviszony nincs a cég és az érintett rokon között, ezért hivatalosan a rokontól írásbeli hozzájárulást kellene kérni, hogy a cég jogosan birtokolhassa az ő telefonszámát. Nyilván ez abszolút nem életszerű, de hivatalosan ez a szabály. Ugyanígy igaz ez a privát emailezésre, vagy naptár eseményekre is (céges számítógépen is!), stb.

Na de miért érint ez Téged?

Nyilván számtalan cég egyáltalán nem fog ezzel foglalkozni, hiszen sok nem is tud róla, sok pedig úgy gondolja, hogy ez rá nem vonatkozik, vagy azt hiszi, hogy ő nem kezel személyes adatokat.

De rengeteg cég (főként a nagyobbak, és az online térben tevékenykedők, mint pl. Facebook, Google, nagy weboldalak, népszerű webáruházak, stb.) be fogja tartani a szabályokat, hiszen óriási bírság fenyegeti őket. Épp ezért kivétel nélkül minden ilyen weboldal el fog fogadtatni a felhasználóival mindenféle adatvédelmi nyilatkozatot (egyébként sok cég már hetek óta mondja, hogy fogadd el), amiben a saját szabályozásait rögzíti, és kéri, hogy járulj hozzá ahhoz, hogy kezelhessék az adataidat. Aki ezt nem teszi meg, annak az adatait nem tárolhatja el az adott cég. Tehát ha Te nem járulsz majd hozzá egy webshop részére a személyes adataid kezeléséhez, akkor nem fogsz tudni ott vásárolni. Ugyanígy nem fogsz tudni Facebook-ozni, Viberezni, vagy például nem fogod megkapni tőlünk a heti hírlevelet.

Épp ezért mostanában rengeteg weboldalnál láthatod, hogy hozzájáruló nyilatkozatot kérnek elfogadtatni Veled, amiket általában mindenki csak bezár, és nem akar vele időt tölteni, de muszáj lesz.

Mivel a MasterMind is jogkövetően működik, ezért a jövőhéten mi is fogunk küldeni Neked egy hozzájáruló nyilatkozatot, amiben majd megkérjük, hogy engedélyezd, hogy kezeljük az email címedet, mint személyes adatot, hogy a továbbiakban is küldhessünk Neked hasznos leveleket.

A GPDR-ről ennyit, így is sok szó esett róla, de fontos kérdés, és már láthatod, hogy milyen durván túlszabályozott. Lehet vele egyetérteni és lehet ellenkezni is ellene, a lényegen semmit sem változtat, május 25-től életbe fog lépni, és innentől az EU területén ezt figyelembe véve kell a cégeknek a működésüket megszervezniük.

 

Ne feledd, a jövőhéten küldjük Neked a nyilatkozatot, amihez ha nem járulsz hozzá, akkor egy hét múlva nem fogunk tudni hasznos tanácsot küldeni Neked.

Címkék: gpdr

2 komment

A múltheti levelünkben a Facebook botrány kapcsán írtunk a személyiségi adatokról és az adatvédelemről. Ehhez szorosan kapcsolódik egy olyan téma, amiről ma fogunk írni, és akár Te is lehetsz "áldozat".

Érdemes elolvasni ezt a levelet?

A kulcsszó a hívásrögzítés

Na nem arra gondolunk, amikor egy szolgáltató jól dokumentált módon előre tájékoztatva rögzíti a telefonbeszélgetést, és azt 2 évig megőrzi, majd kérésedre bármikor rendelkezésedre bocsájtja. Ez teljesen rendben van, sőt, sok tevékenységnél az ügyfélszolgálat ilyen formájú eljárását törvény írja elő.

Viszont androidos felhasználóknak lehetőségük van olyan szoftvert használni, amely rögzíti a beszélgetéseket. Ezt sokan csak azért használják, mert jópofa dolognak tartják, meg amúgy is, milyen menő már az ismerősök előtt mutogatni, hogy nekik ilyet tud a telefonjuk.

Bezzeg az iPhone-osok ilyet nem tudnak! Persze, hiszen ez teljesen jogszabály ellenes az EU-ban. Ahhoz ugyanis, hogy valaki jogosult legyen egy személyes beszélgetés rögzítésére, ahhoz hozzájárulást kell kérnie a beszélgetőpartnertől. Márpedig kicsi esélyt látok rá, hogy valaki minden egyes telefonbeszélgetést azzal kezdene, hogy tájékoztatja a hívó felet, hogy a beszélgetést rögzíti, 2 évig megőrzi, stb-stb.

Hogyan rögzítheted a hívásokat, ha mégis szeretnéd?

Ha androidos telefonod van, akkor a play áruházból tölts le egy megfelelő szoftvert (pl. ACR). Ha pedig iPhone-os vagy, akkor nehezebb dolgod van. Hivatalosan egy alkalmazás sincs az App Store-ban, ami hívásrögzítésre alkalmas. Pontosabban van, de az nem a telefon készüléken tárolja a beszélgetést, hanem egy szolgáltatóhoz kapcsolódik, és oda menti a beszélgetést. Azonban csak azokat a hívásokat tudja rögzíteni, amiket Te kezdeményeztél ezen az alkalmazáson belül (tehát nem a készülék hagyományos telefon funkcióját használva). A probléma ezzel, hogy az App készítői pénzt kérnek a hívásrögzítési szolgáltatásért is, míg az anroidosoknál ingyenesen lehet rögzíteni a beszélgetéseket a telefon memóriájára.

Alternatív megoldás lehet még, hogy a beszélgetést kihangosítod, és külön rögzíted egy másik hangrögzítő eszköz segítségével, de ez persze macerás.

 

Te használsz hívásrögzítő alkalmazást?

Címkék: iphone android

Szólj hozzá!